0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MaijckelDet var väl därför det blev prutat på djup hos mig...
"Säljaren av värmepumpsanläggningen förbinder sig att ersätta köparen för eventuell tillskottsel anläggningen förbrukar på grund av underdimensionering."
Beräkningsprogrammet säger att 21 meter borra ger 1° högre köldbärare d.v.s. 5 250 kr extra borrkostnad. Om man med den kostnaden sparar 250 kWh/år, så har man gjort en dålig affär.....om man enbart ser på ekonomi. Jag skulle nog ta den kostnaden i alla fall.
Djupare borrhål ger högre temperatur på ingående köldbärare vilket minskar elförbrukningen och behovet av tillsatsel.
1. Man kan ha hamnat fel i dimensioneringen. Kostnaden för 10 -20 meter extra kan man se som en försäkringspremie.
Citat från: Roland skrivet 17 mars 2009, 10:48:42Djupare borrhål ger högre temperatur på ingående köldbärare vilket minskar elförbrukningen och behovet av tillsatsel. Innebär djupare borrhål samtidigt att kompressorn går mer och därmed ökad driftskostnad?
Hur mycket man sparar på minskad förbrukning av tillsatsel beror naturligtvis på hur man har dimensionerat. Klarar pumpen 75 % av husets maximala värmebehov är minskningen av tilsatsel pga högre köldbärartemperatur betydligt lägre än om pumpen var dimensionerad för 60 % av max. värmebehov.
Citat från: Maijckel skrivet 17 mars 2009, 13:42:58"Säljaren av värmepumpsanläggningen förbinder sig att ersätta köparen för eventuell tillskottsel anläggningen förbrukar på grund av underdimensionering." Eftersom jag både säljer och dimensionerar bergvärmepumpar, så har du triggat ett inlägg från mig. Oftast dimensioneras värmepumpen med tidigare förbrukning som underlag. Det är en bra och pålitligt underlag, om villaägaren lämnar rätt uppgifter. Det finns villaägare som ”glömmer" meddela energi som t.ex. är producerad av braskamin. Att vi installatörer ska sota för det känns inte vettigt.
Tack för svar. Vad jag kan se så är pumpen dimensionerad för 98% av maximalt energibehov i samtliga offerter och då torde det inte bli så stora besparningar?
Varför skulle du ta den kostnaden ändå?
När jag själv tog in offerter uppgav jag 3-3,5 kubik olja som tidigare årsförbrukning.