"Den psykologiska aspekten".... ja, jag betalar gärna 10 000kr extra på en så stor, viktig och långvarig investering som nytt värmesystem till huset för att kunna sova gott om vintrarna.
När det sedan kommer till den rent ekonomiska kalkylen. Borde inte en VP som har 40% överkapacitet (som i mitt fall enligt Lexus rekommendation) också hålla 40% längre tid? Med stor volymtank ställer gångtider och starter inte till problem för kompressorns livslängd. Räknar man sedan med att en kompressors livslängd är ca 50 000h kommer en 7kw kompressor nå dessa timmar flera år innan en 10kw.
Ett exempel: Två identiska hus med exakt samma värmebehov om 24 000 kWh per år.
Hus 1 installerar en 7kw VP där installationen totalt kostar 140 000.
Kompressorn går 3500 h/år vilket ger en livslängd på dryga 14 år om vi gissar att kompressorn håller 50 000h.
Kostnad per år ca 9500kr
Hus 2 installerar 10kw VP för totalt 165 000 (rätta mig gärna om jag har fel i prisuppskattningar)
För att leverera samma 24 000 kWh behöver kompressorn bara gå 2400 h/år. Kompressorn uppnår 50 000h efter ca 21 år
Kostnad per år strax under 8000kr
Ett något förenklat exempel där jag inte räknar med ränta och förutsätter att VPs livslängd är helt beroende av kompressorns livslängd. Men... 1500kr billigare/år med överstor VP, eller tänker jag fel?