0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag frågade efter att slangen var monterad vad det aktivt djup blev och enligt vad som påstogs så var vattnet ungefär 15 meter ner när dom provade med att kasta ner en sten!! Tyckte att detta hördes märkligt att uppskatta det aktiva hålet genom att kasta ner en sten så jag var ute och försökte att mäta själv idag. Jag använde ett tunnare snöre med en avbruten tumstock i ändan och jag fick ner denna 40 meter i hålet men fortfarande inget vatten!!
De 55m som blir enbart i berg utan vatten måste väl dock vara värt en del, har för mig att man kan tillgodose sig 1/3 av längden som aktiv, alltså i ditt fall 15-20m, men jag kan ha fel där.
Dom har nu borrat färdigt och det blev 163 meter då dom stoppade pågrund av att det kom mycket vatten när dom kom ner på detta djup. Enligt installatören fans det ingen anledning att borra djupare då vattenomsättningen i hålet var mycket bra.
Det finns inget som säger att det är bra omsättning av vattnet = strömmande grundvatten bara för att borrhålet fungerar bra som brunn. Det kan vara så att man kan pumpa upp stora mängder vatten men att grundvattnet inte rör sig nämnvärt när man inte pumpar. Man måste göra en bedömning utifrån den lokala geografin. Det är bara strömmande grundvatten ett bergvärmeborrhål har glädje av.
Håller på att borra för bergvärme och har beställt 160 meter borrdjup till en 1135-8, som det verkar nu efter att dom borrat 105 meter så kommer det aktiva djupet på hålet att bli runt 105 meter. Jag har endast 1.5 meter ner till berg men bor ganska högt uppe på ett berg i norra bohuslän.Är ovanstående tillräckligt för en 1135-8?
Tack för alla svar, jag skall försöka att få tag på ett 50 meters stålmåttband idag och kolla om jag kan hitta något vatten på dom första 50 metrarna, återkommer med resultat när jag har kollat.Det känns inte alls skoj när sådant här händer efter att man slutligen har bestämt sig att installera bergvärm