Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N  (läst 29363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #15 skrivet: 14 mars 2009, 21:10:15 »
Hej luftis

Säljer elon pumpen lös? Vet du om denna pump går att köra i manuellt fläktläge? Eller styr pumpen ned hastigheten?

Blir svårt val mellan toshen ock mistun..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2009, 21:40:32 »
Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.
Men köper såklart utan installation..

Hej Apan!  Mig veterligen så finns det väl bara ett enda pumpfabrikat av märkespumparna som man helt kan köra med valbar fläkthastighet vid värmedrift, och det är Toshiba.
Övriga pumpar/fabrikat har i samtliga fall inprogrammerade styrparametrar som reglerar fläkthastigheten på innerdelarna beroende på olika förutsättningar,
vilket gör att det inte alltid blir den hastighet som man önskar. :)

Mvh Raffen.

Min IVT-pump (en Sharp-reinkarnation) har alltid gett möjligheten att köra med vilket fläktläge man önskar. Jag brukar ha den på auto för att detta läge kompenserar bra för drift vid låga utetemperaturer men möjligheten finns ju alltid att köra med vilket fläktläge man vill, då får man självklart ta konsekvenserna i form av att värmespridningen kanske inte riktigt räcker till eller att det blir onödigt mycket sus från fläkten.

Så det är kanske inte bara Toshiba som skulle erbjuda denna möjlighet tycks det som. Kanske betyder det också att Bosch, Electrolux, IVT, Airmec (plus ev andra Sharp-varianter) skulle vara berörda av denna möjlighet.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #17 skrivet: 14 mars 2009, 22:13:27 »
Vill att fläkten skall gå att köras manuellt samt auto, nöjd med ivt/ sharpen? Vet att onninen har den för 5900:-+moms
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2009, 23:01:06 »
Det går att ställa fläkthastigheten manuellt. Men menar du att det finns pumpar som man kan ställa fläkthastigheten manuellt och att pumpen ändå ändrar fläktens hastighet av någon anledning? Detta vet jag inget om tyvärr.

Som sagt, jag har bara haft den några dagar. Testade att gå över från autofläkt till manuell (satte den till max hastighet). Stod då på 22 grader. Gick upp till 31 grader. Sen sänkte jag graderna stegvis....Det som hände var att den stängde av sig när jag kom ner under rumstemp (inte avfrostning)....vid 20 grader närmare bestämt.

Men som sagt, det var ett snabbt test bara...måste reservera mig mot ifall den den skulle försöka hitta på nått smart efter ett tag och börja justera fläkten fast jag ställt den i fixed läge (för det är väl det du undrar om eller hur?). Låter konstigt tycker jag. Står inte om nått sånt i manualen ivarjefall.

Vet inte om man Elon säljer den lös...

mvh Luftisen

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2009, 23:49:07 »
Då kör den ett liknade programm som Atlasen, att fläkten går mycket lägre än läge 1 när den uppnått börvärdet, då får vi svalare i rummen längst bort, vill kunna hålla fläkten igång trots att börvärdet är uppnått.

Då blir det Toschen, tack för att du kollade..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2009, 23:52:57 »
Vet att onninen har den för 5900:-+moms

Sharpen från onninen ger 5kw maxefffekt.    




Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #21 skrivet: 15 mars 2009, 07:55:21 »
Hej,

Jasså var det det du var ute efter, att den inte ska stänga av sig utan köra en fixerad fläkthastighet och strunta i temperatursensorn och att det kan bli hur varmt som helst i rummet som pumpen står i princip? Kan man inte åstakomma det genom att ställa gradantalet på max och köra på den fläkthastigheten man nu vill ha ;D?

För det du egentligen skulle vilja i ditt fall (om jag förstått dig rätt) är ju att ställa hur varm luften ska vara som pumpen sprutar ut (och inte hur varmt det får bli i rummet). Men det går väl inte att göra eller? Vad är då vitsen med börvärdet (tempen man ställt in på fjärren, right?)

MVH luftisen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2009, 08:42:31 »
Nej kompressorn styr ju detta! I manuellt fläktläge, skall det just vara manuellt! Ställer vi vår pump på 20gr, stryper fläkten till nästintill noll, då måste börvärdet höjas för att fläkten skall gå, då blir det väldigt varmt inne! Annars i 20gr kommer luften ingenstans.

Den gamla maskinen stod på 20gr, och den går hela vintern när värmebehov finns och sänker bara effekten på kompressorn, ned till 200-300w, den nya atlasen går ned 155w.

Förstår bara inte varför det manuella läget får vara manuellt, och autoläget just auto, annars skulle bara finnas autoläget.

Nej blir en toshiba, men djungeln tätnar även där, Ras13 som heter ND på slutet, sägs vara byggd för norden, samt denna polarmodellen.

Enligt vissa så har vissa 2års garanti och vissa 5år, någon som vet? Eftersom alla verkar ha vinterpaket, eller är det eftermonterat?

Tacksam för svar, ska beställa pump nu...

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #23 skrivet: 15 mars 2009, 09:23:35 »
Men i så fall så stänger ju ras'en också av sig tillslut om den inte kan sänka effekten på kompressorn längre och den har uppnått tempen i rummet.

Känner inte till lägsta effekten på de olika märkena/modellerna....vilken lägsta effekt har den pumpen som du säger stryper fläkten till nästintill noll?

Har du en knivig planlösning?

Luftis



Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2009, 10:25:43 »
Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.
Men köper såklart utan installation..
Hej Apan!  Mig veterligen så finns det väl bara ett enda pumpfabrikat av märkespumparna som man helt kan köra med valbar fläkthastighet vid värmedrift, och det är Toshiba.
Övriga pumpar/fabrikat har i samtliga fall inprogrammerade styrparametrar som reglerar fläkthastigheten på innerdelarna beroende på olika förutsättningar,
vilket gör att det inte alltid blir den hastighet som man önskar. :)
Mvh Raffen.
Min IVT-pump (en Sharp-reinkarnation) har alltid gett möjligheten att köra med vilket fläktläge man önskar. Jag brukar ha den på auto för att detta läge kompenserar bra för drift vid låga utetemperaturer men möjligheten finns ju alltid att köra med vilket fläktläge man vill, då får man självklart ta konsekvenserna i form av att värmespridningen kanske inte riktigt räcker till eller att det blir onödigt mycket sus från fläkten.
Så det är kanske inte bara Toshiba som skulle erbjuda denna möjlighet tycks det som. Kanske betyder det också att Bosch, Electrolux, IVT, Airmec (plus ev andra Sharp-varianter) skulle vara berörda av denna möjlighet.

Hej Leopold!  Nja tror nog inte riktigt på detta du, som sagt mig veterligt är det bara Toshiba av märkespumparna som i värmeldrift (heat) och via en manuell inställning då kan ha en helt oförändrad fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning, dvs även om pumpen stänger ned helt vad gäller värme så fortsätter fläkten iaf. Alla andra märkespumpar har såvitt jag känner till inprogrammerade styrparametrar som trots en manuell fläktinställning ändå reglerar fläkthastigheterna upp och ned ifh till den inställda beroende på bl.a pumpens värmeavgivning, innetemperatur mm. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2009, 10:34:16 »
Hej,
Jasså var det det du var ute efter, att den inte ska stänga av sig utan köra en fixerad fläkthastighet och strunta i temperatursensorn och att det kan bli hur varmt som helst i rummet som pumpen står i princip? Kan man inte åstakomma det genom att ställa gradantalet på max och köra på den fläkthastigheten man nu vill ha ;D?
För det du egentligen skulle vilja i ditt fall (om jag förstått dig rätt) är ju att ställa hur varm luften ska vara som pumpen sprutar ut (och inte hur varmt det får bli i rummet). Men det går väl inte att göra eller? Vad är då vitsen med börvärdet (tempen man ställt in på fjärren, right?)
MVH luftisen.

Hej Luftisen!  Nej du har nog missuppfattat Apan här, han är bara ute efter att kunna upprätthålla samma värmespridning i huset hela tiden via oförändrad fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning därför att innetemperaturen regleras ju av tempsensorn i innerdelen. Nackdelen med styrparametrar för innerdelsfläkten är ju att när värmetillförseln från pumpen sänks så reglerar ju också fläkthastigheten ned sig efter detta via dessa styrparametrar. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #26 skrivet: 15 mars 2009, 10:39:19 »
Men i så fall så stänger ju ras'en också av sig tillslut om den inte kan sänka effekten på kompressorn längre och den har uppnått tempen i rummet.
Känner inte till lägsta effekten på de olika märkena/modellerna....vilken lägsta effekt har den pumpen som du säger stryper fläkten till nästintill noll?
Har du en knivig planlösning?
Luftis

Hej Luftisen!  Lägsta värmeeffekten för FD 25-pumpen som du har är på 1500 watt och för Toshibas RAS 10 & RAS 13 är den på 600 watt. :)
http://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_mitsubishi_msz-fd25-35vah.pdf
http://www.nettovarmepumpar.se/Faktablad_Toshiba_RAS10_RAS13.PDF

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9203
  • Karma +10/-5
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Trots Raffens ihärdiga spammande om Toshiba tycker jag  att om du känner dig osäker på ljudnivåer eller funktioner du söker för ditt hushåll ska söka upp vänner/bekanta som har någon av dom uppmonterade eller helst båda men det blir nog svårt  ::) och bilda dig en uppfattning om maskinerna du/ni väljer mellan.
I handra hand söker ni upp en butik som har modellerna och lyssnar och pillar på maskinerna, avgöra ljudvolymer i en butik kan dock vara svårt då det brukar vara så mycket annat sorl i butiken så alla maskiner nästan inte låter något men så är inte fallet när ni kommer hem till erat tysta hus nattetid.
Om du vet med dig att erat hus ofta bara behöver 600w i värmeeffekt så är Toshiba bra på det  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2009, 11:09:25 »


Hej Luftisen!  Nej du har nog missuppfattat Apan här, han är bara ute efter att kunna upprätthålla samma värmespridning i huset hela tiden via oförändrad fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning därför att innetemperaturen regleras ju av tempsensorn i innerdelen. Nackdelen med styrparametrar för innerdelsfläkten är ju att när värmetillförseln från pumpen sänks så reglerar ju också fläkthastigheten ned sig efter detta via dessa styrparametrar. :)

Mvh Raffen.   

Och hur skall man sprida värme med konstant fläkthastighet om kompressorn stänger av?
Det blir ett kallras när innerdelen blir kall, därför skall fläkthastigheten minska.

Tomas 
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2009, 11:10:10 »
Hej Ts-f!  Jaså du tycker att jag spammar om Toshiba! ;D Ja jag tycker väl att det är en väl så viktig faktor att påtala, och dessutom en extra styrka hos en luftvärmepump att inte bara ha rejäl värmeeffekt om det skulle behövas utan att pumpen även skall kunna gå ned till en låg och jämn värmeavgivning utan att behöva gå ned i offläge med en massa uppstartsförluster som följd. Det är nämligen inte alla som tänker på detta och dessutom är det mkt lätt att glömma bort denna egenskap i hastigheten när man väljer pump. Jag har ju själv fått erfara detta negativa fenomen med min Panasonic i efterhand, så därför vill jag gärna uppmärksamma andra på detta när man skall välja pump. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!