0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Apan skrivet 11 mars 2009, 16:43:20Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.Men köper såklart utan installation..Hej Apan! Mig veterligen så finns det väl bara ett enda pumpfabrikat av märkespumparna som man helt kan köra med valbar fläkthastighet vid värmedrift, och det är Toshiba. Övriga pumpar/fabrikat har i samtliga fall inprogrammerade styrparametrar som reglerar fläkthastigheten på innerdelarna beroende på olika förutsättningar, vilket gör att det inte alltid blir den hastighet som man önskar. Mvh Raffen.
Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.Men köper såklart utan installation..
Vet att onninen har den för 5900:-+moms
Citat från: Raffen skrivet 11 mars 2009, 16:49:23Citat från: Apan skrivet 11 mars 2009, 16:43:20Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.Men köper såklart utan installation..Hej Apan! Mig veterligen så finns det väl bara ett enda pumpfabrikat av märkespumparna som man helt kan köra med valbar fläkthastighet vid värmedrift, och det är Toshiba. Övriga pumpar/fabrikat har i samtliga fall inprogrammerade styrparametrar som reglerar fläkthastigheten på innerdelarna beroende på olika förutsättningar, vilket gör att det inte alltid blir den hastighet som man önskar. Mvh Raffen.Min IVT-pump (en Sharp-reinkarnation) har alltid gett möjligheten att köra med vilket fläktläge man önskar. Jag brukar ha den på auto för att detta läge kompenserar bra för drift vid låga utetemperaturer men möjligheten finns ju alltid att köra med vilket fläktläge man vill, då får man självklart ta konsekvenserna i form av att värmespridningen kanske inte riktigt räcker till eller att det blir onödigt mycket sus från fläkten.Så det är kanske inte bara Toshiba som skulle erbjuda denna möjlighet tycks det som. Kanske betyder det också att Bosch, Electrolux, IVT, Airmec (plus ev andra Sharp-varianter) skulle vara berörda av denna möjlighet.
Hej,Jasså var det det du var ute efter, att den inte ska stänga av sig utan köra en fixerad fläkthastighet och strunta i temperatursensorn och att det kan bli hur varmt som helst i rummet som pumpen står i princip? Kan man inte åstakomma det genom att ställa gradantalet på max och köra på den fläkthastigheten man nu vill ha ?För det du egentligen skulle vilja i ditt fall (om jag förstått dig rätt) är ju att ställa hur varm luften ska vara som pumpen sprutar ut (och inte hur varmt det får bli i rummet). Men det går väl inte att göra eller? Vad är då vitsen med börvärdet (tempen man ställt in på fjärren, right?)MVH luftisen.
Men i så fall så stänger ju ras'en också av sig tillslut om den inte kan sänka effekten på kompressorn längre och den har uppnått tempen i rummet. Känner inte till lägsta effekten på de olika märkena/modellerna....vilken lägsta effekt har den pumpen som du säger stryper fläkten till nästintill noll?Har du en knivig planlösning?Luftis
Hej Luftisen! Nej du har nog missuppfattat Apan här, han är bara ute efter att kunna upprätthålla samma värmespridning i huset hela tiden via oförändrad fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning därför att innetemperaturen regleras ju av tempsensorn i innerdelen. Nackdelen med styrparametrar för innerdelsfläkten är ju att när värmetillförseln från pumpen sänks så reglerar ju också fläkthastigheten ned sig efter detta via dessa styrparametrar. Mvh Raffen.