Ärade forum medlemmar !
Jag tycker att det helt klart borde finnas ett allmänt intresse på forumet av vi tillsammans sammanställer vilka lager/beteckningar som av erfarenhet fungerar i de olika fläktmotorerna i Panasonic pumpar.
Ett antal trådar berör mer eller mindre fläktmotor byten alternativt lagerbyten i fläktmotorer. Med tanke på att kompletta fläktmotorer kostar en hel del (ca. 2000 SEK) så känns det som relevant att ta den tid som behövs för att istället byta lager och inte hela motorn.
Jag har själv två HE-9:or som är drygt två år gamla varav den ena fått ny fläktmotor på garanti förra året samt att den andra nu börjar låta såpass mycket att det är dags igen. Denna maskin lär väl inte kunna få ny motor på garanti då den är > 2 år gammal
.
Därför hemställer jag till alla er som har gjort lager byten att i denna tråd dela med er av era erfarenheter till oss andra. Det är helt klart bara en tidsfråga tills vi alla drabbas av denna service aktivitet.
Målet med tråden är att vi kan komma fram till en sammanställning av fläktmotorlager och där vi anger:
Pump modell:
Lagerfabrikat:
Beteckning:
Inköpsställe
Pris:
Vem vågar vara först ut ?