0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo med ROT - avdraget så försöker alla hantverkare, vi har tagit in offert för badrum, vissa firmor "bjuder" på kaklet och klinkers, de lär ju läggas in i arbetstiden i stället som man gör avdrag för, tror ingen bjuder på nåt..
Jag har redan maxat ut mitt rot-bidrag typ 4ggr så det är kört för min del. Jag måste dessutom flytta pumpen/arna 2-3ggr under byggtiden, så betala 5000 per gång är inte så lockande.
Jo så är det, är det 100 delägare så..
det är väl ett totalt maxtak som uppnås på två ägare till ett hus?
Vet ni eller tror ni? Jag har inte brytt mig att ta reda ännu...men det är nog som vanligt låst och ett beslut som skattemyndigheten kan komma att justera i efterhand .... Jo teoretiskt kan det bli så ... men handen på hjärtat vem delar med sig av sin fastighet för lite avdrag..? Sedan måste ju även tjänst köpas. Dessvärre finns det ju faktiskt ett billigare alternativ till ROT-avdarg... Gör det själv....
Citat från: MGKea skrivet 06 mars 2009, 08:38:18Vet ni eller tror ni? Jag har inte brytt mig att ta reda ännu...men det är nog som vanligt låst och ett beslut som skattemyndigheten kan komma att justera i efterhand .... Jo teoretiskt kan det bli så ... men handen på hjärtat vem delar med sig av sin fastighet för lite avdrag..? Sedan måste ju även tjänst köpas. Dessvärre finns det ju faktiskt ett billigare alternativ till ROT-avdarg... Gör det själv....Det är väl snarare jag som skall skriva vet du eller tror du, när du påstår att det skall finnas ett maxtak på 100,000? Jag har inte läst någonting om detta. Däremot står det klart och tydligt på regeringens WEB-sida att det gäller 50,000:- per individ och inte knutet till fastigheten. Exakt hur det kommer att bli är INTE beslutat och skatteverket (finns ingen skattemyndighet) lär ju följa den lag som riksdagen klubbar igenom och kommer inte att justera något i efterhand. Det är ju inte upp till Skatteverket att besluta om några ändringar.
Visst är det knutet per delägare i en fastighet .... Det har hänt förut att man inte lyckats med det som utlovats. Fram till att det klubbas i riksdagen så ansöker man. En ansökan är inte alltid 100%:ig. Företaget som utför jobbet måste också vara okej hos skattemasen. Mycket måste klaffa.Maxtaket beror på hur mycket var och en betalar i skatt. Man kan inte göra max avdrag om man inte betalar skatt.Sedan är det ingen som är så dum att man renoverar för 10miljoner ett hus som är värt 10kr. Det är också lite luddigt vad man kan få igenom. Att följa en lag är en tolkningsfråga.