Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ kölbärarbehÃ¥llare  (läst 2321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Fylla på kölbärarbehållare
« skrivet: 25 februari 2009, 20:17:29 »
Hej!

Jag har en NIBE 1230 och behöver fylla på med köldbärare i behållaren. Vad jag förstår så stänger man först ventilen undertill.
Skruvar man sedan loss ventilen upptill ochhäller direkt i behållaren eller hur gör man...?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2009, 12:41:01 »
Jepp, stäng ventilen under, skruva oss den övre och fyll på till ca 2/3. Skruva åt övre ventilen och öppna sen den undre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 13:22:17 »
Hej

En fråga till i samma ämne skall pumpen stå stilla eller gå då man gör detta

Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 15:57:41 »
Bäst är det väl om cirkpumpen stÃ¥r still, men jag tror inte det spelar sÃ¥ jättestor roll.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 18:28:49 »
Ok tack
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 18:35:57 »
Sitter inte påfyllnadsbehållaren alltid på högsta punkten för att underlätta påfyllnad?
Lite överkurs med ventil under behållaren då. (lätt att glömma den stängd efter påfyllnad)
Jag har ingen bottenventil och kan köra vp och öppna i toppen och fylla på kb när det passar. Kollar ibland kb in med extern termometer med locket öppet och givaren i vätskan. Nibes tempmätare suger med sina hela grader. Mina diffar på 0,6 grader men det gäller båda på kb sidan så dom är jämndåliga. haha!
Jag tog förgivet att ventilen i toppen öppnade åt båda hållen då kb expanderar och drar ihop sig och endast var ett lock mot avdunstning. Så det sista kanske blev en fråga egentligen utan betydelse av svar nu efter 8 år's fungerande. haha!

Hä'bar'å fyll på, som Stenmark skulle ha sakt.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2009, 19:00:20 »
Det kan bli lite övertryck i grejorna så det är inte fel att stänga ventilen under innan man lossar på övertrycksventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2009, 19:28:33 »
Har grundvattenvärme så mina få litrar skapar inte mycke skillnader.. Men en mark/bergslinga denna årstid borde suga med ett undertryck. Så något övertryck borde det inte bli i alla fall. Ett slurp på sin höjd....

SLURP!!!!
HMM! SÅ KLART!! Klart att med lite vätska i behållaren kan sista skvätten ta slut och luft kommer in. Så det är finessen med en bottenventil? Att undvika luft pga undertryck denna årstid på en körd anläggning.!?

Bara inte man glömmer öppna ventilen efteråt då. För då kan det bli problem då trycket vänder i sommar och man får mera kb vätskevolym. Tror jag läst om max tryck i kbsystemet någonstans... ska kolla manualen...
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Fylla på kölbärarbehållare
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2009, 19:38:37 »
Har min Nibe orginal påfyllnadsventil i handen.... Den går att vrida på i toppen och släppa in eller ut tryck. LK armatur och så står det max 3 bar... Sedan har den e 15mm rörkoppling som inte jag har en aning om vad den är till för. Men kanske för att leda ut kb vätska om det blir för mycke då det sväller av värme.

Näpp förmodligen fel igen.. Ventilen (ratten) går att spärra i öppet läge så det måste vara för att kunna fylla på ett tomt system. med pump typ. Att hälla några hundra liter i den lilla behållaren låter jobbigt... Så så är det nog...

Klart som korvspad att man ska kunna blåsa på och få luften med sig då systemet ska grundfyllas eller efterluftas med lite övertryck Dock max 3 bar..

Är vi överens Carl N? Ska vi skriva en instruktionsbok Ã¥t nibe kanske? hahaha  Learning by doing.
« Senast ändrad: 26 februari 2009, 19:48:41 av Stig-H »
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!