0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det bästa är att kontakta Nibe direkt.
Nibe Center? Är det återförsäljare av Nibes produkter?Jag har monterat en 310P i ett hus och en 2025-6 (utan tank)hemma hos mig själv. Min gissning är att det skulle kunna fungera bra utan annan tank än vad som finns i 310:an, men jag har aldrig gjort detta montage.
Skulle rekomendera att du håller dig till Nibes sortiment.Har själv en LVVP Nibe 2020-8 som värmer golvärmen och en frånluftspump NIBE FIGHTER 410P som värmer varmvattnet.Har NIBE SMO 10 som är en avancerad styrmodul som tillsammans med NIBEs luft/vatten-värmepumpar och befintlig värme och varmvattenutrustning bildar en komplett anläggning.Det är hjärnan i systemet Har kopplat in en innegivare till Smo 10 så nu styr den med både ute och innegivare framledningstempen för golvvärmen.Har skruvat bort termostaten från golvvärmen så nu är det helt öppna. Har aldrig haft jämnare temp i huset.Har haft en genomsnittlig förbrukning från 20081117-20090306 ca 75Kw per dygn.2 plans hus ca 200 m2 Ingemar Övertorneå
Nu har en installatör (Nibe Center) varit på plats för att få information om hur det ser ut för att kunna ge en offert. När jag pratade med honom senast sa han att hans förslag är att koppla LVVP pumpen direkt på golvvärmen och låta FLVP sköta varmvatten. Nu vill han även ha med en acc-tank, för att som han sa, minska antal start-stopp för LVVP, desutom en kontroll panel.Försöker han bara sälja på mig mer grejor, eller är detta nödvändigt? På Nibes schematiska skiss finns ingen acc-tank, bara FLVP, LVVP och kontrollpanelen.Vad anser ni?
Lyfter tråden igen i hopp om att fler har ideer om hur man dockar en LVVP till existerande FLVP system på ett funktionellt och prisvärt sätt./P.