Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LCD / PLASMA / FULL HD  (läst 66792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #105 skrivet: 16 juli 2009, 10:27:49 »
Sedan att ta ur mångas vanföreställning handlar det inte om LED-tv utan det är en helt vanlig LCD-tv där man satt LED-belysning längs kanterna istället för lysrör bakom TV:n.
Det finns flera nackdelar med detta såsom väldigt ojämn belysning bild 2.
Som vanligt med LCD extremt dålig tittvinkel också bild 3.

Fram till aldeles nyligen är det vanligast med vanlig lampa som backlight. LCD/TFT kräver bakgrundsbelysning för att man skall se nÃ¥got. Pixlarna öppnar sig och släpper igenom ljuset. Att ljuset frÃ¥n hörnen blöder fram är ingen nyhet eller nÃ¥got som är unikt för en LED. Jag tror att LED främst används för att den är billigare, mintre strömkrävande och framför allt mer hÃ¥llbar.  
Max betraktningsvinkel är idag acceptabel. De flesta vill nog inte titta tv så snett och speciellt inte en film.
« Senast ändrad: 16 juli 2009, 10:32:17 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #106 skrivet: 16 juli 2009, 10:43:55 »
Hej

Har just tapetserat hela bottenvåningen och ville inte göra onödiga hål i väggarna med att hänga tavlor i förhållande till den gamla Sony CRT-TV:n. Sen var jag så fruktansvärt less på dubbla fjärrkontroller som barnen tappar bort och sambon aldrig lär sig. Så jag köpte mej en 46 tum LED-LCD från Samsung. Tyckte den hade skarpare bild och djupare svärta än andra LCD. Ett annat skäl var tjockleken (28 mm) och den låga energiförbrukningen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #107 skrivet: 16 juli 2009, 12:29:20 »
Började med en Samsung Lcd 40", sen hamnade denna i data/gästrummet, och vart en LG 47" LCD, Värsta skit vart med om! Nu vart det Samsungs nya LED LCD UE55, tunn och kanonbild! och strömsnål! Visserligen gillar jag plasman, men skall inte värma huset med den! Och LCD har kommit ikapp.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #108 skrivet: 16 juli 2009, 14:36:49 »

Jag har en av de första full hd lcd:erna som kom. Den drar ca 350watt. Bästa av allt den har DVI ingång. Kan alltså köra pixel mappat. Alltså inte drabbas av de problem med att bilden går utanför skärmen eller att man erhåller sorgkanter.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #109 skrivet: 16 juli 2009, 15:42:41 »
Började med en Samsung Lcd 40", sen hamnade denna i data/gästrummet, och vart en LG 47" LCD, Värsta skit vart med om! Nu vart det Samsungs nya LED LCD UE55, tunn och kanonbild! och strömsnål! Visserligen gillar jag plasman, men skall inte värma huset med den! Och LCD har kommit ikapp.

Värma huset ?  Plasman drar nog 200-300 watt när man ser pÃ¥ ljusa bilder typ i tecknade filmer för barn . Men vid vanligt TV-tittande och filmer är medelförbrukning ofta 150-200 watt .
   Har TVn för att njuta av bra film , inte för att spara EL   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #110 skrivet: 16 juli 2009, 21:20:55 »
Sedan att ta ur mångas vanföreställning handlar det inte om LED-tv utan det är en helt vanlig LCD-tv där man satt LED-belysning längs kanterna istället för lysrör bakom TV:n.
Det finns flera nackdelar med detta såsom väldigt ojämn belysning bild 2.
Som vanligt med LCD extremt dålig tittvinkel också bild 3.

Fram till aldeles nyligen är det vanligast med vanlig lampa som backlight. LCD/TFT kräver bakgrundsbelysning för att man skall se nÃ¥got. Pixlarna öppnar sig och släpper igenom ljuset. Att ljuset frÃ¥n hörnen blöder fram är ingen nyhet eller nÃ¥got som är unikt för en LED. Jag tror att LED främst används för att den är billigare, mintre strömkrävande och framför allt mer hÃ¥llbar.  
Max betraktningsvinkel är idag acceptabel. De flesta vill nog inte titta tv så snett och speciellt inte en film.


Inte lampa, man har använt tre olika varianter av lysrör.

Att sätta belysningen i kanten kräver en mycket avancerad diffusor som man inte har vid bakbelyst LCD så det är större problem på kantbelyst.

Alla LCD har precis som du säger ngn form av ojämn bakbelysning men den jag har i sovrummet med knventionell bakbelysning är väldigt mycket bättre, sonyn jag hade innan var i stort sett helt utan ful.

Sedan vinkeln, såg du fotot? jag höll kameran framför högra kanten och bilden i vänstra kanten hade då ca 50 graders vinkel, MEN bilden blev kraftigt försämrad redan vid 20 grader och det är riktigt lågt!
Uppif¨ån och nedifrån är vinklarna ännu sämre.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #111 skrivet: 16 juli 2009, 21:22:14 »
Började med en Samsung Lcd 40", sen hamnade denna i data/gästrummet, och vart en LG 47" LCD, Värsta skit vart med om! Nu vart det Samsungs nya LED LCD UE55, tunn och kanonbild! och strömsnål! Visserligen gillar jag plasman, men skall inte värma huset med den! Och LCD har kommit ikapp.

Får man se hur du hängt den?

Sedan är inte strömförbrukningen så stor skillnad på som du tror eftersom LCD är relativt statisk medan plasman drar efter bildinnehållet.

Jag hade hemma samsung PS58B855 plasma först som är 40mm tunn (plasma kan också vara tunn) den drog i snitt 250W.
Min UE55B7070 drar i stort sett konstant runt 200W.

Att jag fick skicka tillbaka plasman berodde på att de är behäftade med ett typfel som gör att de tjuter högt (danska samsung har tydligen löst det nu) och vågade inte byta till en likadan.

Min nästa TV kommer förmodligen att bli plasma igen efter äventyret med LED-belyst LCD, plasmatekniken ger behagliare bild med färre fel.
Och i dagsljus ser i vart fall inte jag så mycket på TV, där är LCD bättre dock.
« Senast ändrad: 16 juli 2009, 21:28:24 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #112 skrivet: 16 juli 2009, 21:23:42 »

Jag har en av de första full hd lcd:erna som kom. Den drar ca 350watt. Bästa av allt den har DVI ingång. Kan alltså köra pixel mappat. Alltså inte drabbas av de problem med att bilden går utanför skärmen eller att man erhåller sorgkanter.


DVI behövs definitivt inte för pixelmappning, det är knappt ngn produkt som har det idag.
HDMI går att konvertera till DVI-D med enkel adapter förövrigt.

Självklart kan man pixelmappa med HDMI, nästan alla TV stödjer det idag, kallas just-scan eller liknande, mina senaste 6st har alla klarat det även plasmorna!

Alla lägen som Samsung UE55 stödjer, dock blir ju 1920*1080i/P den enda korrekta pixelmappade.
« Senast ändrad: 16 juli 2009, 22:06:35 av Mike »

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #113 skrivet: 17 juli 2009, 09:25:23 »

Man skall inte blanda ihop pixelmappning med vad en hdtv kan klara av. Pixelmappning är då tv har tex 1920x1080 och pc:n ger ut 1920x1080. Många HDtv vill bara köra udda upplösningar när pc:n kopplas in.
De flesta som köper en htpc och vill köra hdmi fÃ¥r problem. Bilden blir antingen för stor eller för liten. Detta beror troligen pÃ¥ att tv tillverkarna inte vill ha in en pc pÃ¥ hdmi. Däremot pekar de glatt pÃ¥ en vga ingÃ¥ng för pc:n. Min tv fungerar grymt bra med DVI men med hdmi fÃ¥r jag samma problem som de flesta av mina kunder. HDMI och Dvi är kompatibla men ändÃ¥ inte.   www.pixelmappat.nu
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 09:43:32 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #114 skrivet: 17 juli 2009, 09:32:53 »
Provade en 42" plasma före jag köpte 40" LCD för nåt år sedan ,men tycker att plasman vart så jäkla varm, kör 40" på tv och vga ingång med dator och trådlöst tangentbord/mus, tycker detta funkar super.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #115 skrivet: 17 juli 2009, 09:45:38 »
Provade en 42" plasma före jag köpte 40" LCD för nåt år sedan ,men tycker att plasman vart så jäkla varm, kör 40" på tv och vga ingång med dator och trådlöst tangentbord/mus, tycker detta funkar super.

testa länken från tidigare länk. då avslöjas om du har bra eller dålig pixelmappning.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #116 skrivet: 17 juli 2009, 11:51:59 »

Man skall inte blanda ihop pixelmappning med vad en hdtv kan klara av. Pixelmappning är då tv har tex 1920x1080 och pc:n ger ut 1920x1080. Många HDtv vill bara köra udda upplösningar när pc:n kopplas in.
De flesta som köper en htpc och vill köra hdmi fÃ¥r problem. Bilden blir antingen för stor eller för liten. Detta beror troligen pÃ¥ att tv tillverkarna inte vill ha in en pc pÃ¥ hdmi. Däremot pekar de glatt pÃ¥ en vga ingÃ¥ng för pc:n. Min tv fungerar grymt bra med DVI men med hdmi fÃ¥r jag samma problem som de flesta av mina kunder. HDMI och Dvi är kompatibla men ändÃ¥ inte.   www.pixelmappat.nu

Läs vad jag skriver för en gång skull, jag skrev att den enda riktiga pixelmappade på en fullhd är 1920*1080i eller P och självklart går det att pixelmappa via HDMI, jag har gjort det på mina sista 5-6 apparater UTAN PROBLEM!
Att jag bifogade listan var bara som exempel på vad min TV klarade!

Det är oftast en inställning i menyn man gör för pixelmappning, både panasonic plasma, samsung LCD och Sony LCD har dessa inställningar lätt åtkomliga som jag skrev!

Börjar bli lite trött nu...
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 11:53:56 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #117 skrivet: 17 juli 2009, 12:01:28 »
Provade en 42" plasma före jag köpte 40" LCD för nåt år sedan ,men tycker att plasman vart så jäkla varm, kör 40" på tv och vga ingång med dator och trådlöst tangentbord/mus, tycker detta funkar super.

Hade inte du en UE55?

Full-hd plasmorna som kom i början tog väldigt mycket energi där har du helt rätt men årets modeller har i stort sett halverad förbrukning.
Min PZ70  50 full-HD tog 350-450W medan som jag skrev den 58" samsung jag hade tillfälligt tog ca 250W dvs inte sÃ¥ stor skillnad mot min 55" LCD med LED som tar 200W speciellt inte eftersom den är mindre.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #118 skrivet: 17 juli 2009, 12:05:12 »

Man skall inte blanda ihop pixelmappning med vad en hdtv kan klara av. Pixelmappning är då tv har tex 1920x1080 och pc:n ger ut 1920x1080. Många HDtv vill bara köra udda upplösningar när pc:n kopplas in.
De flesta som köper en htpc och vill köra hdmi fÃ¥r problem. Bilden blir antingen för stor eller för liten. Detta beror troligen pÃ¥ att tv tillverkarna inte vill ha in en pc pÃ¥ hdmi. Däremot pekar de glatt pÃ¥ en vga ingÃ¥ng för pc:n. Min tv fungerar grymt bra med DVI men med hdmi fÃ¥r jag samma problem som de flesta av mina kunder. HDMI och Dvi är kompatibla men ändÃ¥ inte.   www.pixelmappat.nu

Läs vad jag skriver för en gång skull, jag skrev att den enda riktiga pixelmappade på en fullhd är 1920*1080i eller P och självklart går det att pixelmappa via HDMI, jag har gjort det på mina sista 5-6 apparater UTAN PROBLEM!
Att jag bifogade listan var bara som exempel på vad min TV klarade!

Det är oftast en inställning i menyn man gör för pixelmappning, både panasonic plasma, samsung LCD och Sony LCD har dessa inställningar lätt åtkomliga som jag skrev!

Börjar bli lite trött nu...

Då måste både Samsung, Philips och Sony som jag varit i kontakt med angående detta problem också missat det du klarat av.
Skulle vilja se den om inte drabbas av att bilden är förstor eller för liten via hdmi och pc anslutning. Vill man ha visning av hela bilden så måste man gå ifrån den önskade upplösningen mot något udda. Alltså så blir det ingen pixel mappning. Alt använda mjukvara som minskar bilden... typ Powerstrip el om det går i drivrutinen. Pixelmapplänken kommer att avslöja!
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 12:27:42 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #119 skrivet: 17 juli 2009, 12:43:20 »
Jag använder ingen som helst mjukvara i datorn, skickar bara 1920*1080P i 50Hz

Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Bevis i form av bild övertydlig hoppas jag!

EXAKT pixelmappning!

Det är oftast MYCKET enkelt, bara att ansluta datorn och ställa in TV:n på pixelmappning.

Och switchen du ser på bilden är passiv, den används bara för att slippa böka bakom TV:n + att skicka bild till uterummet via HDMI samtidigt som vardagsrummet, matrix för att man kan välja vilken som helst av fyra ingångar till vilken som helst utgång samtidigt.

Och Philips skrev jag INTE eftersom de inte är lika lätta generellt, de har varit svåra att pixelmappa tidigare.
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:21:36 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!