0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anser personligen att Thermia ska tänka några sekunder till...CiteraNej det finns inget fel i anvisningen och det är inte därför vi utelämmnar denna till slutkund, det finns en bra förklarning på detta, och det är att av el-säkerhetsskäl kan vi inte lämmna denna till slutkund för att i denna manual förklarar man hur man ändrar antal el steg som man kan använda sig av och är den klåfingrande inne och fipplar med detta utan att veta sin huvudsäkrings storlek eller hur stor säkring han har över Värmepumpen så kan detta få helt förstörande konsekventer.mvh Thermia SupportSäkringsstorlek och säkringar som går har väl inget med elsäkerhet att göra överhuvudtaget. Om jag av misstag "fipplar in" en 6A säkring istället för 16 A till värmepumpen och den ställer till att allt fryser, inte är det Thermias ansvar!Nej, inse att kunden ofta har rätt, inse att kunden har ett val (Nibe, IVT,...) och titta på vad era konkurrerenter gör.Har köpt fyra (4!) Thermiapumpar till fyra hus jag bott i, men vid sista köpet var jag nära att välja NIBE, för att dom hade bättre och mer saklig dokumentation på nätet.Som det ser ut nu så hamnar Thermia helt klart längre ner med sitt hemlighetsmakeri.Om detta har med effektsteg att göra, ta bort den delen i dokumentationen då, vilket bokstavligen inte tar mer än 10 minuter att fixa, givet att det ligger på nätet.Finns det oro att (o)kunninga fipplar, så är det väl värre att många har access till servicemenyerna (finns spritt ex.vis via detta forum) och att man måste experimentera helt i blindo UTAN dokumentation.Visa lite sunt förnuft, Thermia (och sälj mer)M
Nej det finns inget fel i anvisningen och det är inte därför vi utelämmnar denna till slutkund, det finns en bra förklarning på detta, och det är att av el-säkerhetsskäl kan vi inte lämmna denna till slutkund för att i denna manual förklarar man hur man ändrar antal el steg som man kan använda sig av och är den klåfingrande inne och fipplar med detta utan att veta sin huvudsäkrings storlek eller hur stor säkring han har över Värmepumpen så kan detta få helt förstörande konsekventer.mvh Thermia Support
Hej suport, jag vill bara tala om att Thermia inte har något som helst ansvar för hur den som köpt produkten "fipplar" med elanslutningarna och det elektriska, det ansvaret vilar helt på BEHÖRIG instalatör som gör elanslutningen och på INNEHAVAREN av anläggningen.Däremot har Thermia ansvar för att deras produkt uppfyller gällande bestämelser. Att sedan Thermia ställer vissa krav för att garantier ska gälla tycker jag är helt ok och att man inte vill att kreti och pleti ska kunna koppla om och ändra har också min förståelse men att skylla på nån lag eller bestämmelse är nog fel taktik, men ni kanske trodde att så var fallet
Detta fasthåller vi vid, det finns en sådan bestämmelse i "Semko" (elsäkerhetsverket) du kan slå upp det om du villwww.semko.se //Thermia Support
Citat från: Thermia Support skrivet 17 mars 2006, 12:55:49Detta fasthåller vi vid, det finns en sådan bestämmelse i "Semko" (elsäkerhetsverket) du kan slå upp det om du villwww.semko.se //Thermia SupportSemko = Elsäkerhetsverket Läs på hemsidan www.semko.se:"ETL SEMKO tillhör ett av världens största provnings- och certifieringsföretag, Intertek, som har kontor och laboratorier i över 100länder världen över""ETL SEMKO är ackrediterat av SWEDAC och Anmält organ/ Notified Body (Nr 0413) för ett flertal av EUs olika direktiv: Lågspänningsdirektivet, EMC-direktivet, R&TTE-direktivet, Medicintekniska produktdirektivet, Maskindirektivet och Fordonsdirektivet."Skall du till elsäkerhetsverket är adressen http://www.elsakerhetsverket.se/Och vilken föreskrift/direktiv som gäller kan de säker hjälpa dig med.
ex. om du tack vare "fullständig" dokumentationen ändrar eltillsatsstegen, så kan detta i värsta fall riskera kabelbrand, som producenten blir indirekt ansvarig för.
Semkos dokumentationskrav har jag inte hittat ännu, men det skulle vara väldigt förvånade om dom inte är ännu tydligare än den allmänna lagtexten.