0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
låt oss se vad siffrorna betyder - vp dygn innebär att vp har behövt 33,7 kwh/dygn under de 31 dgr (?)VP period är 2342 och är den värme pumpen levererat exkl de 108 som kommer fr elpatron. VP summa är totalen inkl elpatron.VP COP är alltså VP period / VP tillfört = 2,24 - eller hur räknar man?Men iofs kräver -9 grader en hel del.Sedan har ju VP sin sämsta COP vid vv-tillverkning när det är kallt.
Låg förbrukning är ju bara att buga och bocka för, kaminen gör säkert mer än vad man tror.Mtp att pumpen bara gått 60% av tiden så borde du kunna hyfsa till COP't.Med en större "nattsäkning" så sänks temperaturen då elskott går in och stöttar, och kompressorn kommer jobba längre tid för att ta igen. Dock så blir ju konsekvensen att inomhustempen kommer dippa troligtvis över natt/morgon. Eltillskottet är ju en mardröm för COP't.Sen kan man du ju prova att sänka VV tempen om den inte redan är injusterad. Vet inte vilken acktank du har men ni kanske klarar bad och duschar med 50grader istället för 55? Det förbättrar lite grann som sjönära var inne på.Max utnyttjande som jag lyckats uppnå är ca 85-87% fast det finns säkert andra som har mer (pga avfrostningarna).snitt COP som jag uppnått är sommartid ca 3,8-4,2 ; vintertid 2,9-3,5.Ang COP, så när jag räknar drar jag av 175W av förbrukad effekt för fläkten.(detta pga jämförelse med andra V-pumpar som inte har ventilation som funktion i systemet).
Hur gör jag för att få pumpen att gå mer??
Vi har inte acktank och när man kör på 50 grader och låg prio hinner man inte fylla halva badkaret (normalstort) förrän det riktigt varma vattnet är slut och man får vänta en stund innan man fyller på mer.
Vad menar du med "max utnyttjande" ? Är det antal VP drifttimmar av total tid? Hur räknar du ut COP?
Till sist undrar jag varför den ger så lite effekt, beror et på att vi har för lite luftflöde, d vs för låg fläktstyrka? OBS! Den är inte injusterad än men jag tror huset ska ha 233l/s när det är injusterat.
När det gäller att trimma in den är det just det jag undrar, vad kan jag göra om man bortser från att nattsänka, sänka vattentemp och prio?
Reglerparametrarna a & M för radiatorer har jag fått ändra en hel del ...a från -750W/K till -5000W/KM från 0.30MWs/K till 32.00 MWs/K !!! Med denna inställning så ökar/sänker pumpen direkt effekten med ca 500W vid 0.1 graders skillnad från börtemperaturen. Vid långvarig skillnad på 0.1 grader från börtemperaturen så justeras pumpeffekten med ett par watt per minut.Med tidigare inställning så brukade den ofta köra upp till max frekvens för att sen stå & vila.Numera vilar den endast om den har legat över börvärdet & kört på minimum effekt en längre tid.