Nu sitter den där och blåser varmluft!
Ganska enkelt i teroin men jag tyckte inte att ihopkopplingen var självklar.
Kan vara jag som är trögfattad, men instruktionen sög ju fetballe!
Hittade en instruktion med bra bilder på en liknande pump som beskrev mer exact själva ihopkopplandet.
Snabbkopplingen på Coolix är exact likadan som i denna beskrivning:
http://wilfa.no/katalog/upload/bruksanvisninger/HP44-AC12HPINV44-AC12_Bruksanvisning.pdfDet som var lurigt på Coolixen var att man måste ta bort själva täckkåpan för att på så sätt frilägga hela snabbkoppingen.
På min Coolix så kom jag inte åt "B" då den efektivt täcktes av plastkåpan.
Sen så drar man ner "B" så "ploppar" skyddskåpan (beskyttelsen i beskrivningen ovan) bort.
Håll ner "B" på utomhusdelen, ta bort skyddskåpan från "slangpaketet", tryck ner kopplingen i botten med ett bestämt tryck. För sedan tillbaka "B" och kopplingen låser. För sedan ner handtaget så att kopplingen "Fixeras" Klart!
När detta var gjort var resten väldigt enkelt. Ihop med kontkaktstyckena och fäst jordkabeln i plinten.
Det första som slog mig var att utomhusdelen är tämligen tyst!
Vet inte vad jag hade förväntat mig, men med tanke på alla som spyr elände över dessa "skitpumpar" så trodde jag att den skulle låta som ett tröskverk. Utomhusdelen är nästan tystare än min Sanyo (123). Ljudet är lite råare i Coolixen, den låter mer som ett kylskåp jämfört med Sanyons mjukare "brummande". Men man störs def. inte av ljudet på Coolixens utedel.
Värmen upplever jag som väldigt bra än så länge.
Nu var det bara -5grader igår kväll, men jag körde den på full fläkt och börvärde 30grader och den blåste på som faen.
Klart tufft detta med värmepumpar!
Jag tog bort "skyddsnätet" som sitter som skydd för lamellerna på utomhusdelens batteri, då jag tror att detta
"håller fast" eventuell is och därför kommer att försämra avfrostningarna. Ska konstruera något bättre galler som skydd för sidolamellerna i sommar.
Som sagt, en så länge så överträffar den mina förväntningar, helt klart!
Återstår att se hur den fungerar vid ex -15 grader. Allt beror på planlösning och vilka krav/förväntningar man har, men jag tror att den kommer att fungera bra! Den ska värma upp övervåningen på mitt 1½-planshus och det innebär ca 60Kvm. Den får dessutom lite hjälp från Sanyo-pumpen som är monterad i bottenplanet.
Kan helt klart rekomendera köp än så länge!
Instruktionen är det enda som jag vill gnälla på!
\Örjan