Kul det där med metafor hårfön! Förre ägaren av huset hade en förbrukning om över 24.000kwh/år och jag lät slänga dit en Panasonic Sverigepumpen i slutet av 2004 så fort vi tillträtt huset (112kvm) som är byggt 1928, 1 1/2 plan, lite isolering 15cm i golv, 10cm i väggarna, 18cm i vindsbjälklag.
Det fanns totalt 10st direktel-element (modell äldre) i huset innan och jag bommade igen uteluftsventilationen till källaren och krypgrunden och satte in en sorptionsavfuktare där. Detta gav bra mycket varmare golv, vilket märktes på mindre än en vecka när isolering och golvbjälklag torkade upp. Elementet i källaren har aldrig sedan behövt sättas på igen.
Mjuka skumlister sattes emellan fönsterbågarna där det annars glipade någon mm. Kontroll gjordes sedan med värmekamera och den billiga åtgärden gjorde en temperaturhöjning om någon grad på innersta fönstret. Har inte räknat på besparingen detta kan göra men vi upplever inte längre sådant kallras från de stora 2-glas 70-talsfönstrena.
Nu sätter vi bara på el-elementen när det är kallt som 3-4 minus och då bara 1-3 st av dem. Klart.. är det kallare än 12 minus så drar vi igång 4-5st element som komplement till pumpen.
Det här med energibesparing är dubbelt kul, både i plånboken och att syssla med. Sambon brukar säga att jag är jobbig när jag far runt och kontrollerar hus och uppvärmning etc.. Då kontrar jag med hur mycket vi har sparat ihop när det är pensionsdags. Det blir en del stålar fast när hon nu inte verkar bry sig så överdrivet mycket så siktar jag på att köpa en ny halvsportig kombi-bil istället

Det är ju läge att pruta på bilar nu och det funkar ganska bra om man hänvisar till www. bytbil .com när en handlare tar överpris. Står i valet och kvalet mellan en Volvo V50 kombi och Opel Vectra Kombi. Den senare är en riktig laståsna och båda modellerna finns med 175hk. Nåt kul måste man ju ha och jag har träckt runt med äldre tråkbilar länge nog nu. Det finns förresten upp till 50.000:- eller i vissa sällsynta fall mer i prutmån sett till rek utpris för -08 modellerna just nu.