0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brinepumpen är en trefaspump som säkert startar snabbt och distinkt.
Citat från: tipo874 skrivet 08 april 2009, 10:22:51Brinepumpen är en trefaspump som säkert startar snabbt och distinkt.Hur vanligt är det med 3-faspumpar som cirkulationspumpar i VP? Har fått uppfattningen att det mest handlar om 1-fas eftersom det är så små effekter. Skulle ju föredra 3-fas för att få bra vridmoment ända från start samt möjligheter till varvtalsreglering med bibehållet vridmoment.Kan inte se att Stiebel-Eltron har varvtalsstyrda kompressorer. Är det någon som vet?
Tror inte de har några med varvtalsreglerade kompressorer.Jag hade lite planer på att koppla in en frekvensomriktare till min. Kompressorn är specad för 50 och 60 Hz, så jag hade tänkt köra den vid 60 Hz när det behövs mer än 10 kW. Det som skiljer 10kW och 13kW pumparna är kompressor och expansionsventil.Jag har en 11 kW ABB omriktare liggande, men tyvärr funkar det inte att göra som jag hade tänkt. Jag hade tänkt sätta in omrikaren mellan centralen och kompressormatningen, men omriktaren klarar inte att switchas på sekundärsidan, så det stannade av lite.
Citat från: tipo874 skrivet 04 januari 2011, 20:53:56Jag har en 11 kW ABB omriktare liggande, men tyvärr funkar det inte att göra som jag hade tänkt. Jag hade tänkt sätta in omrikaren mellan centralen och kompressormatningen, men omriktaren klarar inte att switchas på sekundärsidan, så det stannade av lite.Du kan väl ha omriktaren permanent inkopplad mellan matning och motor och köra omriktaren på 50 Hz vid normal drift (då funkar den som mjukstart om man rampar upp varvtalet). När du ska ta ut mer ur kompressorn så kör den på 60 Hz. Hur man ska koppla beror på vilka styringångar som finns på omriktaren. I många omriktare kan man ju förinställa flera varvtal som sedan kan aktiveras via digitala ingångar.
Jag har en 11 kW ABB omriktare liggande, men tyvärr funkar det inte att göra som jag hade tänkt. Jag hade tänkt sätta in omrikaren mellan centralen och kompressormatningen, men omriktaren klarar inte att switchas på sekundärsidan, så det stannade av lite.