Liten byggbeskrivning till Nibe RG 20 rumsgivare för markvärmepumpar.
Denna passar endast markvärmepumpar (Ej Luft VP).
Använder själv en som fungerar klockrent till min Nibe 1115-8,5
:,v(
Som en liten varning innan du försöker dig på att bygga givaren: :,v(
Är du inte 100% säker på att du gör rätt så är det billigare att köpa en givare från Nibe. Reparations kostnaden om du kopplar något fel är betydligt högre än vad en orginalgivare kostar
Det är ingen mening att skylla ett brunnet kretskort i din VP på www.varmepumpsforum.com eller på mig eller någon annan än dig själv.
Ingen annan än du själv ansvarar för eventuella fel som orsakas av ditt bygge.
Rumsgivaren kopplas enligt följande schema.
För att förenkla inkopplingen kan med fördel även en kopplingsplint sättas direkt på det labbkort som sätts i givaren.
Här syns samtliga komponenter som behövs. Det som troligen är svårast att få tag i är en lämplig kappsling.
Jag hittade en hos elektronik skrotfirma men det viktigaste är att det finns plats att montera potentiometern
på ett vettigt sätt.
1st kappsling
1st Potentiometer 10kohm linjär
3st Resistorer 56ohm (alternativt 1st på 169ohm)
1st Resistor 27kohm
1st NTC 2,2kohm
samt ev kopplingsplint
Jag började med att skära till ett kretskort som passar i botten på min kappsling.
På kretskortet monteras sedan komponenterna på lämpligt sätt.
Försök att placera NTC motståndet i mitten av kappslingen så att den inte störs av drag men att ändå luft passerar över den
Komponentplaceringen i övrigt är mindre viktig men försök att placera dom så att du slipper en massa kopplingstrådar.
Den enda komponent som med fördel ansluts med kopplingstråd är potentiometern. Beroende på hur du placerar övriga komponenter så kan det hända att den går "baklänges" (det gjorde min). Med kopplingstrådar till den är det lättare att ändra.
När du är nöjd med placeringen löds komponenterna fast.
Här syns det färdiga resultatet efter lödningen. Som nämnts tidigare så underlättar en kopplingsplint anslutningen mot kabeln till VP'n.
Jag valde att även montera in en DS18S20 tempsensor direkt i givaren (syns i förgrunden). Den kopplas sedan med egen kabel till min logg PC. Då den sitter i samma kappsling som VP'ns givare så visar dom samma temperatur.
Montera givaren på en lämplig vägg inne i huset. Ofta kan det vara lämplig att ha givaren på en lång sladd i början tills du hittat det mest optimala läget i huset då det varierar mellan olika hus. Den ska sitta någorlunda centralt och inte på yttervägg eller i direkt solljus.
Stäng av VP'n INNAN du kopplar in givaren och dubbelkolla allt innan du slår igång den igen.Sen är det bara att ansluta givaren till din VP. Den ansluts till plint 30 i både 1115 och 1215. Mer info om var plinten sitter i just din VP hittar du i din manual.
Stäng av VP'n INNAN du kopplar in givaren och dubbelkolla allt innan du slår igång den igen.
Monterat och klart ser det riktigt prydligt ut
/Johan
EDIT Ändrat länkarna på bilderna igen