Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
l/v till acctankar (vedpanna)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: l/v till acctankar (vedpanna) (läst 1670 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tellus
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 80
Karma +0/-0
tellus
«
skrivet:
31 januari 2009, 17:45:03 »
Citera
Hej har idag en "modern" vedpanna , kopplad till 2x500l tankar via laddomat .I ena tanken sitter det vvb och elpatroner , 3 och 6 kw
Kompletterade detta med en 55l vvb efter vvb:n i acctanken för 5 år sen . Funkar mkt bra sen dess då man ej blir beroende av 65 grader i tankarna för att ha vv . Har även motorshunt .Köpte och installerade 2 l/l pumpar i höstas , nöjd med dom . Men det är svårt att få jämn värme i alla delar av huset som är litet , med många små rum , källare , inredd vind . Dvs. utan att köra elpatron .
Är därför ute efter en l/v pump att koppla in på acc , då den får ersätta funktionen av elpatron (3-kw , 6kw har aldrig varit i drift)
Vill då tro att jag behöver en pump som ger 45 grader i tanken , varmare stigartemp har aldrig behövts . VV har jag ju ändå .
Därför så behövs inga finesser som styrning till vvb /värme ,shunt såvitt jag kan se .Min förhoppning är att det finns nån enkel , billig pump som helt enkelt värmer bef. acc-tank . Rätta mig gärna om jag har fel , har haft fel förr .
mvh. Erik
Loggat
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
SV: l/v till acctankar (vedpanna)
«
Svar #1 skrivet:
31 januari 2009, 18:37:43 »
Citera
Det finns
du skulle köra en pump för fast kondensering Thumbsup
vet ej ditt effektbehov, men framledningstempen blir lidande vid för liten pump..
Jag skulle rekomendera dig att kolla på te.x Airwell (essen & company)
Jag vet inte särskillt mycket om G-J progressive ännu, men ser ut som ett alternativ med hög förångareffekt = Thumbsup
ett oprövat kort...men kanske ett ekonomiskt alternativ (funderar själv på att sätta upp en sådan hos kund, för utvärdering)
Ska bara prata med G-J en gång till om ett par detaljer
kanske någon annan som vet något om dessa ? ?
kommer säkert fler här alternativ inom kort.
Mvh. ACE
«
Senast ändrad: 31 januari 2009, 18:40:09 av ace
»
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
01 februari 2009, 08:43:01 »
Citera
Vill du ha en billig VP så kan energicentrapumpen säkert jobba mot din ack också.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tellus
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 80
Karma +0/-0
tellus
«
Svar #3 skrivet:
14 februari 2009, 17:36:20 »
Citera
Hej har tittat lite på bla. energicentra-pumpen och det är väl ungefär vad jag behöver . Hur bör en sån kopplas in ? Första tanken var att dra returen från radiatorerna genom värmeväxlaren . Nackdel med det är att då får pumpen "gå hela tiden " . Det kanske vore bättre om det gick att ansluta högt upp på tankarna ? Tankarna står bredvid varandra och är ihopkopplade uppe och nere , returen går in i den ena och shunten sitter på den andra . Bra ideer om hur en ev. anslutning kan göras emottages tacksamt !!
Även om 22,9 inte är så dyrt för en värmekälla så är det ju ungefär vad jag gett för båda l/l pumparna tillsammans . Beror kanske på att prispressen på l/l är tuffare ? Utedelen är väl i princip samma ? Innerdel och fjärr är väl det som skiljer ? Eller kanske ngt helt annat ? Det kanske går att köpa en l/l och modifiera innerdelen ?
mvh. Erik
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
14 februari 2009, 19:03:28 »
Citera
VP:n ska gå hela tiden, det är vitsen med en inverter, start/stopp sliter på den.
Returen genom värmeväxaren låter helt OK också, det innebär att VP:n får jobba mot så låg kondenserigstemp som möjligt vilket ger bättre verkningsgrad, nackdelen är då att den inte värmer varmvattnet i VVB:n.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1094
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
uecjs
VictorHus13
jehu
Scarrl
Börje__
BiggerDigger
ghupost
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info