Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?  (läst 15740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #45 skrivet: 01 februari 2009, 18:52:24 »
Har du följt Rolands råd och testat köra värmepumpen enbart på eltillskott, 9 kW, för att se om temperaturerna är desamma som när bara kompressorn går.
Detta är det enklaste sättet att avgöra huruvida kompressorn ger den effekt den skall.

Den typen av kulvert du använder borde inte sluka så mycket energi att värmepumpen inte räcker till, inte ens om du kör VVC.
de brukar läcka ca 12 W/m vid 80/60 fram/retur-temp.

Hur var det nu med isoleringen under plattan, både i huset och i garaget. (har du golvvärme även i garaget?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #46 skrivet: 01 februari 2009, 19:08:57 »
Jag har inte provat att köra på enbart eltillskott. Måste försöka ta någon sak i taget. Svårt att se vad som händer annars. Plattan är isolerad med 300mm förutom ca 1,5m in där 100mm är borttaget och ersatts med betong för att klara av tyngden från väggarna. Garaget har 200mm isolering samt golvvärme. Jag ska sätta dit en timer till VVC:n så länge. Tänkte få in lite fakta och ringa rörmokaren sedan. Frågan är vem som ska betala allt? Dom har gjort en installation som inte fungerar som den ska enligt mig. Borde jag betala för att dom ska rätta till det med mer tid och material? Från början ville jag ha beredare samt pump i huset men jag tyckte det lät bra med installation i garaget för att spara utrymme i tvättstugan och slippa ljudet från värmepumpen.
//Micke

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #47 skrivet: 01 februari 2009, 19:12:45 »
Så hade jag föreslaget och haft kulvert till garaget för dess värme.
Man slipper vvc och ev. problem med kulverten som nu måste fungera bra
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #48 skrivet: 02 februari 2009, 08:49:20 »
Finns det någon möjlighet att mäta motsvarigheten till GT8 och 9 men inne i huset nu när VVC är avstängd? Är det problem med kulverten borde det vara möjligt att se som en temperaturskillnad.

Det behöver inte vara kulverten som är problemet, det kan ju faktiskt vara så att det cirkulerande varmvattnet har bidragit till att värma huset som komplement till golvvärmen och då är det ingen förlust.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2009, 12:23:42 »
Jag mätte dom värderna tidigare när jag hade ett intrument. Då var tempen ca 2grader lägre där det kom in i huset men det var ingen skillnad på tempen på vatten som gick från huset till pumpen. Så det var en förlust på 2 grader in men ingen förlust tillbaka då. Jag använde en termometer med kablar som givare som man tejpade fast på rören. en rörmokare kommer i veckan och installerar en till cirkpump innan den stora fördelaren om den får plats. Annars skulle han montera den ute vid pumpen. Skulle det gå lika bra?
//Micke

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2009, 12:53:39 »
Det är rimligt att förlusterna finns på vägen in till huset. Det är ju det röret som har högst temperatur. Det kan till och med vara så att returen värms lite av framledningen.

Två grader temperaturfall verkar mycket. Är differensen mellan GT 8 och GT9 14 grader betyder 2 grader temperaturfall att 1/7 av värmen försvinner på vägen in vilket betyder mer än 1 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #51 skrivet: 02 februari 2009, 18:24:20 »
http://www.vvsonnet.se/uponorwirsbo-push-shuntgrupp-p-4041.html

1 sådan här ska det vara på golvvärmen, alltså en cirk.pump som cirkulerar vattnet i slingorna inte det som är fram till fördelaren det fixar den interna i vp.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #52 skrivet: 02 februari 2009, 22:03:04 »
Tack Luckyman :) Jag borde skicka en blomma om det här kommer att fungera. Jag tar med uppgifterna till rörmokaren i morgon.
//Micke

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #53 skrivet: 03 februari 2009, 22:15:20 »
Nu har rörmokaren monterat en stor cirkpump från Grundfos. Jag visade honom Push pumpen som Luckyman rekomenderade men han påstod att den endast behövdes om man hade radiatorer samt att det var för trångt att montera pushen. Han monterade cirkpumpen direkt efter VP och sa att det skulle funka på samma sätt. Vi får väl se vad som händer. Blir det inte bra nu så lär han ju ändå sätta dit en push för att prova någonting. Imorgon em kommer eventuellt en annan rörmokare och monterar en 30 liters varmvattenberedare i huset som VVC:n får gå emot. Så efter det är det bara att försöka ställa in alla slingor igen och hoppas att pumpen kommer upp i temp och får vila lite. Fortsättning följer :-)

//Micke

Utloggad stiligkrispigt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2009, 06:43:32 »
För mig tillexempel sÃ¥ har jag fördelare pÃ¥ 2 ställen i huset.  Fet kan ju vara fel instrypt eller nÃ¥t tillexempel. för det är ju inte säkert instrypnings schemat funkar i verkligheten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #55 skrivet: 04 februari 2009, 07:37:53 »
Nu har rörmokaren monterat en stor cirkpump från Grundfos. Jag visade honom Push pumpen som Luckyman rekomenderade men han påstod att den endast behövdes om man hade radiatorer samt att det var för trångt att montera pushen. Han monterade cirkpumpen direkt efter VP och sa att det skulle funka på samma sätt. Vi får väl se vad som händer. Blir det inte bra nu så lär han ju ändå sätta dit en push för att prova någonting. Imorgon em kommer eventuellt en annan rörmokare och monterar en 30 liters varmvattenberedare i huset som VVC:n får gå emot. Så efter det är det bara att försöka ställa in alla slingor igen och hoppas att pumpen kommer upp i temp och får vila lite. Fortsättning följer :-)

//Micke

Du skall väl inte köra VVC:n sedan du installerat VVB:n?
Om du gör det spar du inget på att koppla in en el-vvb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #56 skrivet: 04 februari 2009, 13:19:03 »
Eftersom VVC är draget i huset tänkte jag att rörmokaren får flytta in cirkpump som används till VVC:n. Jag kör naturligtvis utan cirkpump men om det skulle behövas så kan jag använda timer till VVC och köra den på morgonen och kvällen. Det är en bit till badrummet på öv, ca 14meter från lilla beredaren. Man kanske inte behöver spola så länge ändå fast man kör utan VVC. VVC:n till garaget blir naturligtvis bortkopplad helt.

Vi har inte använt något schema för att ställa in slingorna. Vi har utgått från att få samma returtemperatur på samtliga slingor genom att strypa dom varma och låtit dom kallaste vara helt öppna. Sedan har vi försökt att ställa in rum för rum.

//Micke

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #57 skrivet: 15 februari 2009, 17:45:21 »
I fredags monterade rörmokaren in en 35 liters beredare i huset och tog bort VVC:n. Samtidigt passade vi på att spola ur slingorna och luftade dom igen. I Garaget ströp vi ner matningen till fördelaren pga att det är svårt att få ner tempen där. Tror att det skäl lite för mycket energi där. Vi tog även bort den extra cirk-pumpen som den tidigare rörmokaren monterade direkt efter VP fast jag ville ha en push shunt vid fördelaren i huset. Om inte det här fungerar så blir det som Luckyman rekomenderade med en Push vid den stora fördelaren i huset. Vi vill vänta några dagar först för att se vad som händer. Om inte det fungerar så vet vi inte vad vi ska ta oss till.

// Micke

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #58 skrivet: 16 februari 2009, 01:10:47 »
Märkte ni någon skillnad efter du stängt av VVC:n?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #59 skrivet: 16 februari 2009, 18:43:44 »
Den ända skillnaden som jag har märkt är att pumpen gör mindre varmvatten nu. Men det är ingen större skillnad. En minskning på 3% fram tills nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!