Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?  (läst 15769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #30 skrivet: 31 januari 2009, 20:15:35 »
Eller 10/90, men med 4 barn kanske 15/85 varit mer normalt (under ett helt år).
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #31 skrivet: 31 januari 2009, 20:59:34 »
Oj! Om det stämmer med 15/85 sÃ¥ har vi 100% mer en snittet pÃ¥ ett Ã¥r. Samt att pumpen förhoppningsvis inte ska göra sÃ¥ mycket värme pÃ¥ sommaren som den gör pÃ¥ vintern. Vid normalfallet gör att det att pumpen gör ännu mer varmvatten i % per Ã¥r. Vi lär nog sluta duscha och börja tvätta händerna i kallvatten  :o

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #32 skrivet: 31 januari 2009, 21:04:12 »
checkade av pumpen och vi ligger på 22/78 sedan september-07
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2009, 09:36:02 »
Jag stängde av VVC igår kväll. Får se om det gör någon skillnad. Om jag skulle sätta in en beredare på 30 liter i huset istället och stänga av VVC:n vad händer då när man duschar? Blir det kallt ett tag när beredaren är tom och hämtar vatten från beredaren i garaget? Drar inte den lilla beredaren massa energi oxå eftersom den kommer att få arbeta mest?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2009, 09:40:05 »
Med de siffror som presenterats, 30  resp 20 % av drifttimmarna till varmvatten, skulle varmvattenberedningen ha krävt ca 6500 kWh pÃ¥ 4 mÃ¥nader. Eftersom varmvattenförbrukningen är nästan konstant under Ã¥ret blir det nästan 20 000 kWh/Ã¥r. Det är nästan 4 gÃ¥nger vad man brukar räkna med för en normalfamilj. Tänk pÃ¥ att de siffror pÃ¥ fördelningen som andra skribenter anger  avser hela Ã¥ret. Sommartid gör ju pumpen enbart varmvattten sÃ¥ de Ã¥rsmedelvärden är inte representativa för Ã¥rets kallaste tid där andelen är betydligt lägre.

Det mÃ¥ste vara kulverten som är värmetjuven. Problemet är att stänger man av varmvattencirkulationen minskar förlusterna där men förlusterna frÃ¥n värmebärarrören kommer att öka i stället. Är rören i kulverten isolerade? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2009, 09:43:03 »
Låter inget bra om kulverten inte fungerar. Jag skrev tidigare att det är en färdig kulvert (svart plastslang) i slangen ligger 5 isolerade typ pexslangar. Jag vet inte vad fabrikatet är. Enligt leverantör så är förlusten ca 10w/meter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2009, 09:53:09 »
10 W/meter blir inte mer än ett par tusen kWh/år så kulverten kan inte vara förklaringen om 10 W/m stämmer. Å andra sidan tycker jag inte att 4 barn i familjen borde göra så våldsamt stor skillnad i varmvattenförbrukning. Disk- och tvättmaskin går mycket men de matas ju med kallvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #37 skrivet: 01 februari 2009, 10:10:33 »
Här är ett utdrag från Vi i Villa:

Glöm inte heller att temperaturen i beredaren aldrig ska vara lägre än 60 grader. Anledningen till den rekommenderade temperaturen är legionella, en bakterie som inte trivs i höga temperaturer men som under gynnsamma förustättningar kan föröka sig och ge upphov till den farliga legionärssjukan. Det är därför viktigt att det hos beredare som värms av solfångare eller andra energikällor vid behov går att höja temperaturen till 60 grader med exempelvis en elpatron. Vill du vara på den säkra sidan kan en vattenanalys ge svar på om ditt vatten innehåller legionella (be särskilt att få detta prov). Ännu finns dock inga kända fall där legionella spridits i småhus.

Min beredare står på 51 grader. Kan det vara så att det är bättre om pumpen värmer upp en högre temperatur och inte behöver gå lika ofta? Vad brukar man ha för temp i beredaren?

//Micke

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #38 skrivet: 01 februari 2009, 11:14:45 »
Jag vet inte hur orolig man behöver vara för legionella i ett vanligt småhus. Vad jag förstått kan legionella vara ett problem i sjukhus och andra stora instutitioner där vatten kan stå oanvänt i ledningar under längre tid. I ett vanligt hus använder man ju vatten varje dag och det känns som att risken och faran för legionella har blåsts upp onödigt mycket. Som Vi i villa skriver har ju ingen drabbats av legionella i ett småhus så jag tror inte man behöver vara så orolig.

Ett alternativ till elberedare i huset är timer på cirkpumpen till VVC. Att köra VVC på natten och dagtid när ingen är hemma är onödigt.

Finns det plats i huset skulle du också kunna flytta in hela varmvattenberedaren. Då kan du stänga av VVC helt och hållet.

Det blir iallafall spännande att se om det blir nÃ¥gon skillnad nu med VVC avslagen.     
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2009, 11:22:40 »
Legionella är jag inte orolig för. Jag tänkte mest på om temperaturen i beredaren skulle höjas från 51 grader till 60 grader eller så.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #40 skrivet: 01 februari 2009, 11:54:34 »
51 grader låter lagom. Ska du köra upp beredaren till 60 måste kompressorn göra 65-gradigt vatten och det blir både dyrt (sämre COP) och sliter på kompressorn.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2009, 12:43:10 »
Tack för det, då vet jag att tempen i beredaren är rätt åtminstånde. Det här kommer kanske att bli ett uthållighetstest för IVT:s kompressorer. Min vilar ju typ aldrig.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #42 skrivet: 01 februari 2009, 13:51:28 »
Nu när du stängt av VVC borde du också passa på att sänka temperaturen för start av varmvattentillverkning. Jag hade förut problem med att VP startade för att göra VV stup i kvarten eftersom starttemperaturen var inställd på 44 grader. Nu har jag ställt den på 39 och det räcker gott och väl.

Kolla vad din starttemperatur än inställd pÃ¥, är den över 40  ºC kan du justera nerÃ¥t sÃ¥ inte VP gör varmvatten i onödan.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Pust!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #43 skrivet: 01 februari 2009, 17:59:36 »
Nu börjar det hända lite grejer. VVC:n är avstängd sedan igår. Golvvärmen har varit avslagen i garaget tills idag på förmiddagen. Jag slog på golvvärmen där under dagen för att få upp lite värme i plattan och slingorna. Här kommer lite temperaturer igen på vad som hände när golvvärmen stängdes av igen.
Före     Gt1            Gt2      Gt8     GT9
       31,2  28,4      -5,0      42,3    28,4

Efter
       31,2  30,0      -5,0      44,4    30,0

Temperaturen steg både in och ut väldigt fort. Gt9 har nog aldrig varit uppe i 30grader förut. Pumpen gick även på 6kw tillskott när jag stängde av garaget. Pumpen får gå ett tag till sedan stänger jag av övervåningen oxå för att se om pumpen kan komma upp i temp genom att bara köra värme i plattan.
VV differensen stod pÃ¥ 5 grader sÃ¥ nu har jag ändrat den till 10 grader.  Verkar det inte som om skillnaden mellan ut/in är lite väl stor? borde väl ligga runt 7 grader? Tror fortfarande att cirkulationen mÃ¥ste förbättras precis som Luckyman sa frÃ¥n början.
//Micke

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT HTE 9 Plus-VAD ÄR DET SOM INTE STÄMMER?
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2009, 18:07:11 »
Allstså en cirk.pump till alla slingorna samt kulvert i detta hus blir alldeles för segt för att vp ska nå upp till sitt stoppvärde. VVC bara slukar energi enl. mig, installera en 30 liters vvb inne i huset det kommer inte bli kallt när den tar slut, eller sätt en julgranstimer på vvc-pumpen å den går på morgonen innan dusch samt innan hemkomst från jobbet, resten står vvc stilla
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!