Hej,
Jag försöker hitta rätt lösning för att ersätta min gamla oljepanna med en mer energieffektiv lösning. Djupbrunn är utesluten och jag har begränsad area för jordvärme 77m2 plus 15mx1m plus 25m2, möjligen nog för en slinky-installation.
Rörstammarna börjar ge problem. De ligger oisolerade i en armerad betonmgplatta på mark. Golvet i ovanvåningen är en likadan platta. Väggar och fönster är hyggligt isolerade. Huset kräver, beräknat på svensk zon 4, 7,8 kW i radiatorkapacitet. Lägg till 25% för byggdatum 1978 ger 9,8kW. Radiatorerna klarar 12,4 vid delta T 30 grader.
Första valet, luft-vatten eller jordvärme. Jag bor i Belgien med en medeltemperatur om 9,5 grader (1,5 grader mer än i Malmö). Klimatet är fuktigt tempererat med -15 som extrem låg temperatur.
Bidragsdjungeln är knäpp. Jag får bidrag med 2500 euro (25000kr) för en solfångarinstallation. Värmepump berättigar bara till bidrag om jag installerar golvvärme överallt, i praktiken utan isolering och värdelöst. Detta gör att en reversibel luft-vatten är intressant.
Om jag installerar solfångare, bör detta vara en separat installation eller en kombinerad l/v sol? En värmepump som ger kyla på sommaren kan ändå knappast bidra till varmvatten, samtidigt som solfångarna jobber som bäst.
Eftersom jag vill byta under maj-sep behöver jag hitta en vettig lösing relativt snart.