0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan inte räkna allt, en elanslutning vill du väl ha oavsett uppvärmning.Men räknar jag allt så blir det 1,16kr /kWh i mitt fall.Räknar jag bort säkringsavgiften 20A blir kostnaden 0,97 kr/kWh.Detta på 13000 kWh.
Citat från: Ville Vessla skrivet 26 januari 2009, 12:54:16Du kan inte räkna allt, en elanslutning vill du väl ha oavsett uppvärmning.Men räknar jag allt så blir det 1,16kr /kWh i mitt fall.Räknar jag bort säkringsavgiften 20A blir kostnaden 0,97 kr/kWh.Detta på 13000 kWh.Kanske man ska resonera så att värme vill man ju ha ändå så det ska inte heller räknas som elkostnad... Klart att man fördelar alla elkostnader om man vill se vad elen kostar per Kw, oavsett om den används till värme, tvättmaskin eller datorer.Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 16 februari 2009, 21:43:41Citat från: Ville Vessla skrivet 26 januari 2009, 12:54:16Du kan inte räkna allt, en elanslutning vill du väl ha oavsett uppvärmning.Men räknar jag allt så blir det 1,16kr /kWh i mitt fall.Räknar jag bort säkringsavgiften 20A blir kostnaden 0,97 kr/kWh.Detta på 13000 kWh.Kanske man ska resonera så att värme vill man ju ha ändå så det ska inte heller räknas som elkostnad... Klart att man fördelar alla elkostnader om man vill se vad elen kostar per Kw, oavsett om den används till värme, tvättmaskin eller datorer.Mvh ThomasSjälvklart gör man inte det om man ska jämföra värmealternativ, det är ju bara relevant om du tänker säga upp elabbonnemanget i ena alternativet.
Själv kör jag med rörligt pris, har resonerat som så att elleverantören tar betalt för risken att binda priset vilket jag som konsument får betala. Samma resonemang som med boräntorna, det har alltid lönat sig med rörlig ränta. Banken tar betalt för risken som du betalar.Just nu betalar jag 1,18 kr/kWh inkl. alla avgifter, plus fast avgift för 20A vattenfall (2252 kr tror jag) Hur resonerar ni andra här, rörligt eller fast avtal?