Hej! Jag är ny här, och väldigt mycket nybörjare.
Bor i ett parhus (storleksdetaljer har jag inte, men borde inte vara relevanta för det här). Bergvärmepump installerad april 2004. Jag flyttade in juli 2006, men har inte satt mig in i VP öht förrän nu.
VP är en NIBE Fighter 1115-15.
Kompressorn/kyldelen gick sönder augusti förra året. Ny kyldel med scrollkompressor (förra var kolv, så vitt jag förstår) installerades i oktober.
Sedan dess har säkringar utlöst vid tre tillfällen. Vid det första av dem gick först motorskyddet och efter det installerades ett mjukstartsrelä i värmepumpen. Installatören misstänkte att om VP+eltillsatsen startade samtidigt kunde det utlösa säkringar. Men mjukstartsreläet tycks ju inte ha hjälpt mot just att det gick säkringar.
Vid de tillfällen säkringar har gått har kompressorn fortsatt gå, men tycks inte ge någon värme, då eltillsatsen slagit in (precis som Bushlake skriver i
Nibe 1115-10 känslig för fasbortfall/strömavbrott??). Varför är det så? En fasföljdsvakt finns installerad. Borde inte den hindra kompressorn att gå då?
Behöver värmepumpen avsäkras med andra säkringar vid byte till scrollkompressor? Scrollkompressorn är märkt 15/17kW, säkringarna för enbart värmepumpen är på 3x16A. Borde inte det räcka?
Något misstänkt är det väl ändå, då inte säkringar gått före kompressorbytet? Den nya kompressorn verkar dock fungera utmärkt för övrigt.