0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
är inte kompressorn större än 1,2kwh . cop ca 2,5 i bästa fall (nerisade lameller-avfrostning någon minusgrad 45 grader på framledningen) ger ca3kwh till det termiska skalet. du köper nog rätt mycket spets el .hur stort är huset ? typ av fasad ? byggår ? hur är den dockad med ved/el pannan ?c-c
Hej!Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs----- Original Message ----- From: Richard To: smaran@energisparexperten.se Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PMSubject: angående min mammas höga elräkning. ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen. Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt. Garanti finns ju kvar på produkten. MvHRichardHennes Son----- Original Message ----- From: Installatören To: Richard Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AMSubject: Re: angående min mammas höga elräkning. Hej Tack för ditt brev.Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning. När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna. Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar. Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.mvhInstallatörenEnergisparexperten AB From: Richard To: Installatören Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AMSubject: Re: angående min mammas höga elräkning. Hej! Tack för det snabba svaret. tänkte på det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte då hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller så bra. Varför måste cirkulationspumpen på radiatorerna stå på max? Samma gäller för cirk.pump i esb systemet? Om pannan nu ställs på 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala då hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme. Ja vet att det inte beror på esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning. Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra året vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna på när det var som kallast då var kostnaden 5000 ca för 2 månader. Så me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera? MvHRichardHejTyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan. Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den? Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.mvhSmaran