0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subventionerna till solel tycker jag är ett mycket sjukt del av energipolitiken. I Skandinavien är elbehovet som allra högst kalla vintermorgnar. Det finns ingen solel att ta till vara då. Solceller är ingen löser inte problemet med försörja oss med energi. Solceller kan vara vettiga i länder där toppförbrukningen inträffar dagtid på sommaren när alla luftkonditioneringsanläggningar går på max. Tyskland tycker jag är ett avskräckande exempel. Enorma subventioner till solel men hur bygger man husen? Två decimeter tjocka lecablock, eller något som påminner om det, utan isolering. Krävde man ordentlig isolering på nybyggda hus skulle man minska energiförbrukningen på ett lönsamt sätt.
Ta fram alternativ som verkligen är bra och man behöver inga subventioner.
Men jag tror ändå att det finns positiva aspekter av subventioner av olika slag i ett inledningsskede, i syfte att hjälpa till att styra in samhället på en given väg och för att gynna gryende marknader mm. Ett annat sätt skulle kunna vara en rejäl höjning av energiskatten, har samma syfte men kostar samhället mindre (snarare mer klirr i kassan )/Niklas
Det beror väl på vilka perspektiv och visioner man har. Mitt perspektiv är Europa och min vision är ett samhälle där vi har en minimal,eller ingen, energiproduktion från fossila bränslen, och där vi alla är både producenter och konsumenter av förnyelsebar energi, ett samhälle där fri konkurrens råder. Ett sätt att nå dit kan vara med någon form av politiskt styrmedel. Istället för några enstaka kraftverk så skulle energiproduktionen i min vision fungera mer som Internet. En helt ny värld av affärsmöjligheter!!!
Villka tekniker är i sitt inledningsskede? Solceller, solfångar och vindkraft är idag etablerad teknik. Till de som är i inledningsskedet kan jag bara komma på vågkraft. Energipriserna för privatpersoner är idag så höga att jag skulle vilja påstå att de medför investeringar som inte är samhällsekonomiskt lönsamma.
Citat från: NiklasG skrivet 02 februari 2009, 20:12:13Det beror väl på vilka perspektiv och visioner man har. Mitt perspektiv är Europa och min vision är ett samhälle där vi har en minimal,eller ingen, energiproduktion från fossila bränslen, och där vi alla är både producenter och konsumenter av förnyelsebar energi, ett samhälle där fri konkurrens råder. Ett sätt att nå dit kan vara med någon form av politiskt styrmedel. Istället för några enstaka kraftverk så skulle energiproduktionen i min vision fungera mer som Internet. En helt ny värld av affärsmöjligheter!!!I den visionen, varifrån är det tänkt att den förnyelsebara elen skall komma en mörk, smällkall februarimorgon när det är vindstilla?
Subventioner som ett politiskt styrmedel anser jag vara ett bra styrmedel.... Om det används på rätt sätt... tex så är hela sjukvården och all medicin (finns säkert något som inte är men ha överseende med det) subventionerad och det anser i alla fall jag vara bra...Angående energiskatten så var det menat som ytterliggare ett exempel på ett politiskt styrmedel.
Men helt omöjligt är det inte jag sitter här i starten av februari och har all belysning i hela huset GRATIS via solceller.
2st x 200wMåtten är 148x99x5cmJag har led belysning i hela huset.