0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apropå placeringar av innerdel så kan jag tala om att en placering av denna ovanför ytterdörren är en av dom sämsta placeringar man kan tänka sig.Ni kan ju bara tänka er hur luften (den kalla) rör sig när man öppnar y-dörren.Man får en så kallad skorstens-effekt rakt in i huset.
Det är väl alldeles självklart att en placering ovanför ytterdörren är , i de allra flesta hus, en dålig placering vad det gäller värmespridning. Sen kan det ju självfallet finnas andra saker att ta i beaktning, exempelvis ljudnivå.
Det är väl alldeles självklart att en placering ovanför ytterdörren är , i de allra flesta hus, en dålig placering vad det gäller värmespridning.
Palli... Sitter med exakt samma förutsättningar som du (hus, läge, ålder mm) och funderar på att köpa en L/L-värmepump typ IVT Nordic Inverter eller Panasonic HE9-SPK. Är nyfiken på vad du köpte, vem installerade, pris och dina erfarenheter så här långt.
Palli... tack för svaret. Kul att höra att det fungerar så bra. En del återförsäljare jag kontaktat menar att luf/luft inte är något för mig som har vatttenburen el-värme eftersom jag inte kommer att spara något. De menar att den bara skall användas när man har el-radiatorer. Har bett dem titta på detta forum för att begrunda sina argument. Det börjar nog luta åt en Panasonic HE9-SPK eftersom det tydligen är väldigt många på forumet som är nöjda med Panasonic och de data som presenterats på denna nya pump från P. verkar övertygande. Har kontaktat fyra återförsäljare via mail och fått ett pris på ca 23.000 kr från alla. Diff på 200 kr. Tydligen är det inte bara asfaltbranschen som har kartellbildning. Har genom jobbet fått kontakt med minst två andra som också vill ha samma pump så nu borde priset bli bättre.Något speciellt att tänka på i samband med installationen?