0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Du kanske har funderat klart och redan bestämt dig men annars är mitt tips att kolla upp andra alternativ först om du har ett vattenburet system, luft/vattenpump, pellets, rent av bergvärme?
Angående luft-luft kontra luft-vatten om man redan har vattenburen värmeJag funderade faktiskt en hel del på att installera en luft-vattenvariant, (t ex Autoterm, Nibe eller Sanyo) eftersom jag redan idag har ett vattenburet system i grundenJag kom dock fram till att det inte går att räkna hem en merkostnad som jag förstått är på mer än 60.000:- även om det innebär vissa komfortfördelar och varmvatten-uppvärmning. Med lvp får man ju för övrigt lufkonditioneringsmöjlighet oxå under det varma sommarhalvåret (de få dagar det behövs).
Apropå placeringar av innerdel så kan jag tala om att en placering av denna ovanför ytterdörren är en av dom sämsta placeringar man kan tänka sig.Ni kan ju bara tänka er hur luften (den kalla) rör sig när man öppnar y-dörren.Man får en så kallad skorstens-effekt rakt in i huset.Det är mycket bättre att placera den så långt in huset som möjligt.Vissa installatörer väljer ovanstående placering, varför kan ni ju räkna ut själva.Har man dessutom ungdomar i familjen så brukar dörren brukas flitigt.Har man ett suterränghus brukar jag alltid placera innerdelen i anslutning till trappen, aldrig under trappen för då får man problem med luftspridningen.
Apropå placeringar av innerdel så kan jag tala om att en placering av denna ovanför ytterdörren är en av dom sämsta placeringar man kan tänka sig.Ni kan ju bara tänka er hur luften (den kalla) rör sig när man öppnar y-dörren.Man får en så kallad skorstens-effekt rakt in i huset..
Det beror helt och hållet hur man ser på saken, är värmespridning och effektivitet huvudsaken så håller jag med dig.Men, och detta är viktigt för många, (inte minst mig) det "buller" innedelarna ger ifrån sig kan verka störande, därför är hallen ovanför entredörren många gånger en bra lösning, relativt långt ifrån "allt" men ändå oftast relativt centralt...Det är därför upp till var och en att besluta var man placerar sin innedel, buller och drag i vardagsrummet vill i vart fall inte jag ha En inverterstyrd luft/luft-värmepump påverkas inte speciellt mycket av att dörren öppnas nån gång då och då, med en on/off-värmepump blir det en helt annan sak, då håller jag med dig fullständigt.(du kanske monterar nordic air...)/Rickard