0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
en liten fråga till er som har evp 270drifts termostaten är den på inkomande vattnet under elpatronen? eller går den på returtempen hur blir det om ni kör elpannan på 60 grader tillåts pumpen jobba då om man behöver spetsa liteeller blir det då för varmt så vp stannar
Det man kan undra över är om man kör pumpen för hårt när man blockerat patronen, den ska ju hålla ett tag, vet ej hur lång livslängden är på dom?
Citat från: stam59 skrivet 09 januari 2009, 01:27:28Det man kan undra över är om man kör pumpen för hårt när man blockerat patronen, den ska ju hålla ett tag, vet ej hur lång livslängden är på dom?stam59, förstår inte riktigt hur du tänker, du har väl köpt värmepumpen för att den skall sköta uppvärmingen av ditt hus, elpatronen är ju bara där för att stötta när värmepumpen inte orkar med och om du inte kommit ner i stopptemperatur så går värmepump och elpatron tillsammans. Elpatronen ersätter inte värmepumpen utan den kompletterar.Värmepumpen går inte hårdare för att den övre elpatronen är blockerad, det som händer när utetemperaturen sjunker är att vid en viss temperatur så orkar inte värmepumpen hålla upp panntemperaturen och därmed temperaturen i huset, det är då elpatronen behöver hjälpa till. Det är istället så att är elpatronen blockerad och värmepumpen inte orkar hålla uppe temperaturen i pannan så sjunker efter hand framledningstemperaturen från värmepumpen, vilket är snällare för kompressorn./preset
Det är väl bra att ha panntempen kanal 9 ställd på 48 ºC, då klarar värmepumpen att hålla uppe tempen till runt 50 ºC och elpatronen behöver bara hjälpa till när värmepumpen verkligen sackar efter och behöver inte gå in i onödan. Med 48 ºC bibehåller du en hyfsad varmvattenkomfort jämfört med att sänka ytterligare./preset
Det man kan undra över är om man kör pumpen för hårt när man blockerat patronen, den ska ju hålla ett tag, vet ej hur lång livslängden är på dom?jag har dragit ner till 48 på den övre nu, skulle ju kunna dra ner till 40 som är det lägsta.Kan ju vara bra om pumpen skulle lägga av och man inte är hemma och -25 ute, så den inte fryser sönder.Nåt jag saknar är nån yttre indikering av larm, om man inte kollar den och den har stannat är det ju inget vidare.Beträffande legionellakörning så tror jag som "preset" då den har en kamrörsslinga på ca 3 liter så är vattnet alltid färskt.Väntar på att få kondensvattentråg KVT10 som jag beställt hittade en firma i Kramfors som tog 369kr istället för Nibes pris 3200kr
Gick in på deras hemsida igen och såg att de ändrat priset till 2 369 kr, tänkte väl det att det inte kunde stämma, fick du den för 369 kr ?/preset