0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er!Jag har noterat att det blir ett "band" utan frost på utedelen under drift.Bandet syns hela tiden, även vid -15 grader, men är mest tydligt vid lite fuktigt väder och runt -2minus.Är detta normalt eller kan detta orsaka mina problem med dålig värme i huset?Bifogar en bild för att förtydliga...Tack på förhand!\Ö.
Jag har idag ringt till Elajo i ett annat ärende och passade på att fråga vad han trodde om detta "band".Kylteknikern som jag pratade med, som lät väldigt kompetent, hävdade att det är ettväldigt tydligt tecken på att det är för lite gasmängd!"Så gott som alla pumpar får ojämn frostbeläggning på batteriet vid för lite gas, och det påverkar helt klart effektiviteten på pumpen. Speciellt tydligt märks detta vid minusgrader då pumpen inte kan leverera tillräcklig mängd värme". Så var orden...Måste nog ta hit en kyltekniker trots allt. Men om det är någon som läser detta med en Sanyo själv så skulle det iallfall vara intressant hur många som delar dessa åsikter och framförallt: hur ser er utedel ut?Mvh örjan.
Det är nog inte Elajo´s fel.Snarare Sanyo som slutat tillverka 123orna så att din "nya" utedel är en gammal renoverad sådan som redan varit trasig minst en gång förut!Dom bytar alltså ut dom trasiga mot bättre begagnade.Vad är det som säger att dom blir hundra procentigt bra?
Citat från: manche skrivet 08 april 2009, 12:12:24Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre. Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget? "Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...
Citat från: PlutoOrjan skrivet 15 april 2009, 12:46:24Citat från: manche skrivet 08 april 2009, 12:12:24Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre. Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget? "Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...Ja, men har ni verkligen kollat så att det inte läcker någon annanstans än i utedelen ? Verkar inte rimligt att det skulle vara samma typ av fel på 3 enheter..
Citat från: D_Sundsvall skrivet 15 april 2009, 21:48:23Citat från: PlutoOrjan skrivet 15 april 2009, 12:46:24Citat från: manche skrivet 08 april 2009, 12:12:24Jag har återigen pratat med Elajo och, jodå, man kommer att byta ut den IGEN! Till en FJÄRDE, med förhoppning om att denna ska fungera bättre. Va? Om jag ska köpa en Sanyo till garaget? "Skulle inte trooooo det va!" Javla juckprylar...Ja, men har ni verkligen kollat så att det inte läcker någon annanstans än i utedelen ? Verkar inte rimligt att det skulle vara samma typ av fel på 3 enheter..Nej, håller med om att det låter verkligen otroligt, men jagförutsätter att dom har läcksökt alla kopplingar inklusive inomhusdelen.En gång har jag iallafall sett att man har gått runt med en Sniffer och sökt efter läckor på inomhusdelen.Igår var Elajo där i tre timmar och felsökte och nu har man hittat en dålig lödning/svets i utomhusdelen som det då är pyspunka på.Jag hörde att han var i kontkat med Ahlsell om lämplig åtgärd och det slutade med att han lödde om skarven efter konstens alla regler och sedan vacumsög, fyllde på nytt media osv. så nu ska allt vara okej... igen...Fan trot. Får se hur den beteer sig under en kallare natt, om påfrostningen sker jämt osv.Nu är det iallafall hopp om livet.