Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3 möjliga lösningar pÃ¥ sama problem (fuktigt sommar hus)  (läst 2425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Jag skriver på utländskt tangentbord (plus lite dyslexia) so ursäkta den dåliga svenskan.

Sommar hus pÃ¥ 2x130 m2 byggt 1908 i Stockholm skärgÃ¥rd nära vattnet e.g mycket fukt.  Huset stÃ¥r oupvärmt under vintern har alltid gjort det.  Tycker det är för mycket fukt i huset när man öppnar huset igen pÃ¥ vÃ¥ren.  Tänker pÃ¥ 3 alternativ

1)  Köra en luft avfutare under höst och vÃ¥r när det är plusgrader (fjärrstyrning via telefon).  Tror att mesta fukten kommer in under vÃ¥ren dÃ¥ huset är kallare än utomhus luften.  Resten av fukten när huset kyls ner under hösten.

2) Köra luft/luft pump 2-3 timmar varje dag kontrollerad med dum timer (pumpen pÃ¥ stick kontakt).  Orolig för avfrostnings problem med kalt hus och att pumpen kommer bara ha ström ett par timmar varje dag.

3) Köra luft/vatten pump pÃ¥ super lÃ¥g temperatur.  Det finns ett existerande radiator system some har glykol i systemet.  Orolig för avfrostnings problem med kalt hus.

Notera lösningen behöver inte garantera  plusgrader i huset utan bara mindre fuktigt pÃ¥ vÃ¥ren.  Hur tror ni at alternativen fungerar rent tekniskt?   Sc:,h 

Hagar   
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 02:34:29 av redholm »

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns en fin produkt i olika storlekar för ditt lilla bekymmer och det bästa av allt: driften är GRATIS. Känner många som har den i sina sommarhus och har upplevt samma som du, fuktigt och rått på våren. Svärfar har en i sitt sommarhus som brukade vara fuktigt och lukta unket och instängt. Där funkar det utmärkt, mycket bättre luft nu. Kolla på en produkt som heter "solarventi!".
http://www.solarventi.se/
Du vet väl vad världens vackraste ord är?... GRATIS *roflmao*
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Tackar det var ju en väldigt elegant lösning.  Drift kostnaden har rätt pris  8)

Huset är i ett kultur skyddat omrÃ¥de men ska höra om det är OK att skaffa soleventil.  Stort hus sÃ¥ de mindre modellerna är nog för smÃ¥.

Fortvarade nyfiken på vad folk tror om de 3 ursprungliga alternativen.

Hagar

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
alternativ 2 på hösten och våren, starta den via tel. nåt dygn före du kommer till kåken.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Ja det löser problemet med rått hus när man kommer ut till huset.

Kan man använda l/l till att värma lite (< 10 kWh) varje dag for att undvika fukt när man inte ar där?

Solventil alternativet gav mig Alternative 4:   ;D

Att stoppa in en riktig sol fÃ¥ngare inkopplat pÃ¥ existerande radiator system.  Som fÃ¥r värma huset so gott de gÃ¥r pÃ¥ vintern ock göra varmvatten pÃ¥ sommaren.

/Hagar

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ett par normala luftavfuktare med slang till golvbrunn gör stor skillnad.
Investerings/driftskostnaden är mycket låg, så du har råd att prova dej fram.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Ja alternativ 1 luftavfuktare ska jag pröva  Thumbsup, jag har en liten en som jag använder pÃ¥ vÃ¥ren.  Men jag tror att det ar en kondensationsavfuktare nÃ¥gon som har erfarenhet av att köra an kondensationsavfuktare i ett oupvärmt hus?

/Hagar

//edit typo

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Avfuktning måste ske vid plusgrader - vad jag vet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
Min kondensavfuktare fungerar ned till +5 ºC, men när temperaturen är låg är den absoluta fuktigheten också låg = det finns inte så mycket vatten att få bort.
Om du har  fjärrstyrda el-element sÃ¥ kan du slÃ¥ pÃ¥ värmen nÃ¥gon dag innan ni ska ut till stugan, när temperaturen stiger kommer avfuktaren att kunna starta.

Jag har avfuktaren  alltid inkopplad, med hygrostaten satt till ungefär 50%.
 

(Sommarstuga på Ingarö i Stockholms skärgård)

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!