0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.
Citat från: Hotlips skrivet 04 januari 2009, 23:21:04Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.Min är snart 3 år, anmälde felet via internetformuläret i mellandagarna, fick i förgår en ny mot frakt o ex. kostnad 475:- en ny levererad till dörren. Det mina vänner kallar jag för service./Alli
Citat från: alli skrivet 17 januari 2009, 17:10:25Citat från: Hotlips skrivet 04 januari 2009, 23:21:04Tack för tipset! Jag hittade en annan försäljare som också skulle ha 2000 kr, yeeesus! Är de gjorda av platina?Jag tror jag ska pyssla om min gamla motor lite till då. Unna den ett par kvalitetslager, keramiska den här gången. Plus att jag ska limma dem med lagerlim typ Loctite. Funkar inte det så vet jag inte hur jag ska få tyst på innedelen. Jag har inte spänt skruvarna till höger om motorn så hårt då nu. Då jag gjorde det först deformerades chassiet på något sätt så fläkthjulet gick emot någonstans. Kanske de ska spänna lite mer i alla fall. Fundera också på om jag kanske krökt axeln på motorn en aning, gulp! Det ser inte ut så i alla fall.Min är snart 3 år, anmälde felet via internetformuläret i mellandagarna, fick i förgår en ny mot frakt o ex. kostnad 475:- en ny levererad till dörren. Det mina vänner kallar jag för service./AlliHej Alli! Min pump (Panasonicen) var också nästan 3 år när min fläktmotor började att vissla och föra oväsen. Anmälde detta också på internetformuläret och efter ca 2 veckor så kom det en montör och bytte ut fläktmotorn mot en med keramiska lager (allt tog ca 16 minuter), tog med sig den gamla fläktmotorn och åkte, och det bästa med alltihop var att det var helt gratis. Det är väl snarare vad jag kallar för service mina vänner. Mvh Raffen.
Min pump är för gammal så jag kan inte åberopa garantin... Nåja, jag har bytt lager och det får duga sålänge. Lite mer oväsen än när den var ny. Kanske det blir bättre med keramiska lager eller så måste jag kolla att allt är monterat korrekt så inga extra misslud uppkommer av lösa platdetaljer.
Citat från: Hotlips skrivet 17 januari 2009, 17:49:31Min pump är för gammal så jag kan inte åberopa garantin... Nåja, jag har bytt lager och det får duga sålänge. Lite mer oväsen än när den var ny. Kanske det blir bättre med keramiska lager eller så måste jag kolla att allt är monterat korrekt så inga extra misslud uppkommer av lösa platdetaljer.Hej Hotlips, Dagr m fl.Jag bytte lager i båda mina E9-innedelar strax före jul. OBS! Innan du öppnar motorn, märk ut lockets orientering i förhållande till "plastburken" med t ex en rits ("burkens" plast är spröd; det kan lossna mindre bitar av plast i plåtlockets klämspalt vid öppnandet. För att få ihop motorn ordentligt igen krävs att ev bitar "hittar hem".)Motorn öppnas genom att knacka upp "burklocket" med en lätt hammare och ett drivdorn (svarar bättre än mejsel). Knacka växelvis varvet runt så släpper locket snart från plasten. Tillverkaren av motorn har "gjutit fast" drivkretsen till kommuteringen med värmeledande "gucka"; kretsen är dock lödd med genomgående ben så den tål tämligen mycket våld. Jag hade inga problem att vänligt men bestämt bända loss locket från kretsen/"guckan" med en mejsel, men det kanske finns exemplar med färskare "gucka" som sitter hårdare (mina pumpar närmar sig 3-årsstrecket). När detta väl är gjort, och locket samt vågfjädern som sätter an kullagret är lagda åt sidan, rekommenderar jag följande: Spänn in motoraxeln stadigt i ett skruvstäd med mjuka backar el dyl (själv spände jag fast min i en Workmate) - och med hjälp av en tång med långa smala skänklar eller liknande - knacka loss lagret från axeln. Det är mycket viktigt att motoraxeln är stadigt inspänd - annars finns risk att den lossnar från rotorn (ej irreparabelt, men struligt, går dock att limma m ha tex cylindrik låsning - 270? - från LocTite). Eftersom missljudet från lagret beror på att det korroderat (vill minnas att jag någonstans läst en Pana-bulletin om "electro-chemical corrosion..."), som en följd av att man snålat in på kvaliteten (ZZ, dvs otäta plåtbrickor som skydd för kulorna), har jag helt enkelt satt dit ett "rostande" 2RS-lager istället (fettsmort lager med gummitätningar). Endast det yttre lagret kan råka ut för "electro-chemical corrosion" - det inre har ingen elektrisk kontakt, och kan därför inte genomflytas av ström - varför jag nöjt mig med att bara byta detta. Mindre strul, ingen losslödning av kretskortet med drivelektroniken - som i sig är en risk - statisk elektricitet, ni vet... kort och gott: Rätt insats.Det nya lagret (köpte mina hos ClasO, 49:-/st; håller med de tidigare inläggens författares meningar om Biltemas...) monteras t ex genom att trycka på lagrets innerring m h a en rörände; jag hade inga problem att få mina nya lager på plats med endast handkraft. Om man måste knacka - gör det försiktigt. Än en gång: Motoraxeln kan lossna från rotorn.Återförslutningen av "motorburken" sker enklast genom att (OBS! orienteringen!) helt enkelt klämma ihop burklocket i ett skruvstäd / Workmate'n för de som har en sådan. Glöm inte vågfjädern!Resultatet? Precis lika knäpptyst som nytt (faktiskt ännu större upplevd tystnad, eftersom den tidigare "gnisselkvarnen" satt en viss standard) Angående keramiska lager: Jag anser detta vara "overkill" så det ryker; enda anledningen att välja keramiskt är ju när man har varvtalsreglerade motorer - som t ex dessa EC-motorer (Elektriskt Kommuterande för de oinvigda) - som ger upphov till inducerade strömmar vilka tar vägen genom lagren... om dessa är "jordade". Om lagren är isolerat inspända ( som det inre på dessa fläktmotorer) kan ingen ström flyta, och således behövs inga keramer där inte! Om man då inte litar på mina påståenden, men tycker att keramer av god kvalitet är för dyra?Den observante motorrenoveraren har nog lagt märke till det mässingsfärgade stift, synligt i kanten på plastburken när man tagit av locket, som är till för att jorda plåtlocket. Ett förslag vore att kapa detta, och istället "ESD-jorda" locket m h a ett motstånd på sådär 10k. Detta borde ge tillräckligt skydd (för motorns drivelektronik) vid ev statisk uppladdning hos fläkthjulet torra dagar, och samtidigt förhindra att någon skadlig ström kan flyta genom det yttre lagret. Vore kul om någon klåfingrig skulle få för sig att testa detta. Med ZZ-lager alltså. Annars kan man ju alltid klämma dit 2RS-dito. MvhBjörn