Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken luft/vattenpump skall man välja?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken luft/vattenpump skall man välja? (läst 17881 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
«
Svar #15 skrivet:
05 januari 2009, 08:33:15 »
Citera
För det första vill jag varna lite för CO2-pumpen. åter igen måste man titta på huset mm för innan man rek en sådan.
CO2 sjunker fort i effekt vid ökade returtemperarurer...man blir tvungen att justera in radiatorflödet för högt DeltaT..för att upprätthålla effekten,,,vilket innebär att radiatorerena måste vara ordentligt tilltagna, för att undvika problem.
Ang debatten ovan så skiljer sig milt uttryckt de kunskaper och erfarenheter jag har, en hel del ifrån 7annes !
I början av hans inlägg var det köldmedie-valet han inte höll med om, sedemera blev det mer maskinerna i sig som var mycket bättre.
Jag kan inte förstå vad som är så fel med fast kondensering och högtemp-köldmedie som jobbar mot ordentlig volym.
om det är en familj som har tre barn som ska duscha dagligen, samt högtemp-raddar och ett hus i södra sverige !
kan inte för mitt liv förstå varför dessa ska ha en 410-inverter med flytande.....och betala allt varmvatten med spets...samt radiatorkretsen med spets så fort det blir några minus.
enligt min åsikt helidiotiskt
Jag har kunder med 134-maskiner som producerar 60 ºC vatten året om.....och dessa maskiner är inte ens plågade.
och det är i min värld inga problem att producera 55 ºC vatten med en 407-maskin...även legionella-körningen klarar denna galant vid rimliga utetemperaturer.
min skola är åtminstonde lik C-C:s
mvh. ACE
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
luckyman
Känd från TV
Dignitär inom värmepump
Stad/land: se
Antal inlägg: 2040
Karma +11/-11
Kön:
We´re all from the ghetto, Halleluuujah
luckyman
«
Svar #16 skrivet:
05 januari 2009, 08:42:13 »
Citera
Bara att titta på dem som gör vp här i Sverige vad använder de för köldmedium tro?? Jo 407 nästan uteslutande till luft-vatten, även 404 börjar komma men det är bara i försäljningssyfte iom att kunden vill köra vp till -30 den maskin säljer bättre än den som bara går till -15, och för att lösa detta 404, sen besparingsmässigt är det marginellt mot en -15 maskin/år enl.mig.
Det är väl bara japanerna och kineserna som har 410 i sina maskiner och de e väl egenterligen kylmskiner som man kan....kan köra värme ur också till en max temp på 55
CO2 skulle inte jag heller rekomendera
Loggat
Mest kyla men lite värme också
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #17 skrivet:
05 januari 2009, 10:24:25 »
Citera
Tänker efter detta inlägg inte fortsätta att argumentera ang köldmedieval i L/v med vissa
hur man kan vara så enkelspårig att man säger att ett hus som inte är byggt med lågtemp-system inte heller ska ha värmepump....är enligt mig helt absurt. inte ens värt att komentera vidare.
Nästan samtliga nordiska konstruktörer av L/V för genomsnitts-villan här i norden har samma uppfattning som de flesta av oss "proffs".
Vill bara slutligen varna lite för R134a- maskiner...Jag tycker dessa är fullständigt lysande för många applikationer i södra sverige, men tyvärr förbjuds dessa från 2011
mvh. ACE
Loggat
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 971
Karma +2/-1
Värmepumpar = eldrivna solfångare
Sfinx
«
Svar #18 skrivet:
05 januari 2009, 11:01:15 »
Citera
För oss gravt intresserade kan det vara intressant att ladda ner programvaran coolpack från
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/UK/download.html
och jämföra olika köldmedium vid olika drifttemperaturer.
Mycket tydligt hur COP faller snabbt vid högre drifttemp. Max temp och mintryck, samt flöde dvs krav på kompressorn är också intressant.
Skillnaderna är oftast större på hur man använder en VP än valet av ködmedium.
Jämförelse VP val med bil val tycker jag stämmer hyfsat. Man har olika behov. Och olika stor plånbok.
Det ÄR skillnad mellan äldre högtempvillor och nyare lågtempvillor. Stor skillnad.
Vill man optimera för genomsnittsvillan eller för nya villor blir det lite olika resultat.
En del VP är bara tänkt som komplement till Pellets/Ved, en del är bara för värme och inte varmvatten, och en del är för högtemp hela tiden.
Då blir det inte samma VP.
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #19 skrivet:
05 januari 2009, 17:52:52 »
Citera
Eller att kombinera det bästa ur två världar...
R407 för VV och grundvärme på radiatorer. Och R410 L/L för spetsvärme när kylan biter i. Att investeringskostnaden blir mycket låg för spetsvärmen, gör det inte mindre intressant.(Cirka 3.000kr/kW jämfört med 10.000kr/kW för R407/LV)
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
zx12r
Expert på värmepump
Antal inlägg: 262
Karma +0/-0
zx12r
«
Svar #20 skrivet:
05 januari 2009, 18:39:59 »
Citera
Jag vill bara påtala vikten av att pumpen skall ge bäst effekt när det behövs mest = ger mest besparing över tid. Vilket betyder att om man bor Stockholm inte bör stirra sig blind på effekt när det är kallare än -15 grader, vilket det är få dagar per år och även om en värmepump ger effekt dessa dagar är den begränsad/reducerad.
Det är bättre att fokusera på bra funktion och effekt övrig tid...vilket är ett antal hundra dagar per år.
Mvh Thomas
Loggat
jfl
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 111
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #21 skrivet:
05 januari 2009, 21:03:51 »
Citera
Hej igen, ACE var har du dina erfarenheter från vad det gäller CO2:an?
När jag valde CO2:an hade jag ingående samtal med 3 olika företag då jag har en ganska skum blandning med ettrörssystem med dividers samt två små golvslingor kopplade på gamla radiatoruttag.
Jag blev först avrådd av samtliga att montera VP (för låg förbrukning samt odefinierat flöde).
När jag tryckte på för alternativ var alla ense om att panna med shuntat system var det som skulle fungera.
För att vara säker på att få tillgång till tillräcklig hög temp. i pannan valdes CO2:an.
Jag har aldrig haft problem med att den har besvär med höga returflöden.
Den kan hantera returtemp. in som är maxtemp. ut från andra pumpar och passar därmed bättre att ersätta oljepannor och elpannor än konventionella freonpumpar beroende på dess bredare arbetsområde.
Min besparing känns helt OK men visst finns nackdelar med Sanyos 4,5:a (1-fas som snedlastar samt vill lägga till elpatron i onödan).
Så ACE jag ser gärna att du redovisar dina erfarenheter av denna pump.
MVH JFL
Loggat
1-plan 132 m2 byggt -63 i Skåne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna årsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) årsförbrukning ca. 13000 kwh inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) årsförbrukning ca. 9500 kwh inkl.HH.el.
martinei
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 127
Karma +0/-0
Kön:
martinei
«
Svar #22 skrivet:
05 januari 2009, 21:47:24 »
Citera
Det var ju inte jag som skulle svara, Sanyon tappar cop vid låga delta den bör ha 15 helst 20 grader för att ge bra värden och bra besparning.
Och en värmepump ger bästa besparingen vid låga temperaturer även om dom kan ge höga.
Därför bör sanyon ha väldigt stora radiatorer.
Sanyon är från början en varmvattenpump.
Mvh Martin
Loggat
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)
ace
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #23 skrivet:
05 januari 2009, 22:07:27 »
Citera
Jag har haft ett par kunder med dålig besparing och CO2 !
kommer speciellt ihåg den ena, mycket snålt dimensionerade panel-radiatorer och 1-rörs-system.
han hade ett DeltaT på ca 3K över radiatorkretsen....sparade knappt ett skit på värmepumpen.
Jag sa inte att CO2:n inte klarade av lika höga returtemperaturer som vissa andra värmepumpar klarar ge ut.....Jag sa att de inte blir effektiva med lågt DeltaT.
Dessa pumpar vill ha högt
DeltaT
för att bli effektiva (högre än en vanlig VP).
EDIT: blev visst en rep av Martins svar..... tack !
mvh.ACE
«
Senast ändrad: 05 januari 2009, 22:09:10 av ace
»
Loggat
jfl
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #24 skrivet:
05 januari 2009, 22:30:24 »
Citera
Hej igen, Martinei och ACE ni får nog läsa på om värmeövergångsteori.
Desto högre temp som finns tillgängligt desto mindre övergångsyta krävs eller?
Delta på 3K på en radiatorkrets innebär för högt flöde eller avsaknad av radiatorer.
Har man nån nytta av 40 ºC vid -10 ute om man inte har golvvärme eller fläktkonvektorer även om den är gjord med högt COP.
Jag kan hålla med om att det ej är lämpligt att köra en CO2:a utan buffert och shunt.
Jag håller även med om att via ett väl fungerande lågtemp distributionssystem så finns det bättre pumpar.
Men vad som fungerar till ordinära system håller jag ej med er.
MVH JFL
Loggat
1-plan 132 m2 byggt -63 i Skåne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna årsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) årsförbrukning ca. 13000 kwh inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) årsförbrukning ca. 9500 kwh inkl.HH.el.
ace
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #25 skrivet:
05 januari 2009, 22:42:20 »
Citera
Skriver du som hängiven CO2-ägare med bra isolerat hus, nya treglasfönster och troligen sektionsradiatorer från -63 med väl tilltaget 2-rörssystem i skåne .....eller är du ett riktigt proffs, eftersom du först råder mig att delge mina erfarenheter....och när jag gjort detta får rådet att plugga pga min okunnighet
ACE
Loggat
jfl
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #26 skrivet:
05 januari 2009, 22:57:27 »
Citera
Hej igen, ACE om du läser lite noggrannare i tidigare inlägg så ser du att jag har ett ganska luddigt ettrörs system men visst mestadels sektionsradiatorer och någerlunda isolerat.
Jag vill inte kritisera någon och är väl ingen expert utan mer en erfaren allmäntekniker.
Men så komplicerat är det väl inte?
MVH JFL
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #27 skrivet:
05 januari 2009, 23:20:45 »
Citera
CO2 var poppis när dom introducerades....
som "bergvärme-ersättare". Men nu anses dom nog litet för dyra i förhållande till vad dom ger. Kolla på Sanyo-tråden. Ofta blir inte besparingen i nivå med vad dom kostar.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
jfl
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #28 skrivet:
05 januari 2009, 23:59:09 »
Citera
Hej igen, priset för Sanyo Co2 ligger i samma härad som CTC eco-air+eco-el och installationen är precis densamma.
Det kan skilja lite vad olika VVS:are kan få dom för.
Därför är det lämpligt att ta in ett antal förfrågningar.
Men betänk även vilken support du kan få efter installationen är gjord.
MVH JFL
Loggat
jharmala
Kan värmepumpar
Stad/land: Pedersöre
Antal inlägg: 94
Karma +0/-0
Kön:
Det blir bara bättre med åren!
jharmala
«
Svar #29 skrivet:
06 januari 2009, 22:01:03 »
Citera
Hej på Er!
Jag bor i Jakobstad i Finland, alltså i höjd med Umeå - Skellefteå på andra sidan pölen.
Villa i två plan ca 280 kvadrat byggt 1984. Har gjort av med 15 kubik olja de senaste 5 åren + ca 10 000 Kwh hushållsel/år. 6 pers i familjen.
Vi har nu ca -12 ute och jag shuntar ut max 40 grader från oljepannan, blir det en längre perjod med -20 ute så måste jag lyfta till 45 grader.
Jag har för avsikt att komplettera värmesystemet med en l/v pump + en akumulatortank på 500 - 1000 l under våren 2009.
Därför har jag nu följt med här samt på det finska motsvarande forumet.
Jag är inget proffs men vill i alla fall ge några poäng till ACE, man skall köpa en pump utifrån det behov man har. Jag har ovan beskrivit mitt behov som i första hand är att sänka nuvarande oljeförbrukning till ett minimum av det nuvarande utan att höja el förbrukningen i motsvarande grad. Eldningsoljan kostar under 50 cent/l och elen är ca 10 cent/Kwh
I Finland väntar men nu på Mitsubishi Electric Zubadan/Ecodan pump som borde komma snart, som på solens uppgång. Den testas nu uppe Uleåborg och vad jag hört så håller den de utlovade värdena för en äldre radiator villa från 80-talet.
Jörgen
Loggat
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken luft/vattenpump skall man välja?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 823
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Sweban
BiggerDigger
perra83
JoA
T Ramsmark
AÖd
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info