Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken luft/vattenpump skall man välja?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken luft/vattenpump skall man välja? (läst 17433 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
L-L L-V
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
L-L L-V
«
skrivet:
04 januari 2009, 13:22:18 »
Citera
Hej alla
Jag är ny på forumet och kan inte så mycket om värme pumpar men jag tänker fråga er ni om vilken "pump" är bäst?
Denna fråga har säkert ställt fler gånger i detta forum.
Vilken luft/vatten pump skall man välja, Det finns hur många olika märken och välja på.
Man blir bara så förvirrad.
vi bor i suterrängvilla söder om stockholm 130 kvm boyta tegel hus, byggd år 1968
Tack för Hand
Rafy
«
Senast ändrad: 05 januari 2009, 09:26:35 av L-L L-V
»
Loggat
zx12r
Expert på värmepump
Antal inlägg: 262
Karma +0/-0
zx12r
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
«
Svar #1 skrivet:
04 januari 2009, 14:00:54 »
Citera
Beror ju på...
Vad har du för förutsättningar?
Att du har vattenburen värme kan man väl utgå ifrån eftersom du frågar efter en luft/vatten.
Är det hög eller lågtempererade radiatorer? Vad behöver du för vattentemp till elementen när det är riktigt kallt.
Man vad har du för panna, beredare, etc?
Skall något bytas ut eller vill du koppla luft/vatten-pumpen till din befintliga anläggning?
Förbrukning idag för värme?
Vill du köpa en komplett installation eller göra jobbet själv?
Mvh Thomas
Loggat
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2703
Karma +2/-1
ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
ace
«
Svar #2 skrivet:
04 januari 2009, 14:02:52 »
Citera
När är huset byggt ?
storlek ?
distrubitionssystem ( panelradiatorer, sektionsradiatorer, golvärme etc) ?
tvv ?
mvh. ACE
Loggat
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
L-L L-V
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
L-L L-V
«
Svar #3 skrivet:
04 januari 2009, 14:37:28 »
Citera
Vi har gammal olje panna som är bortkopplat i från olja och just nu så går det på el patron som drar el.
Vill ha värme och varmtappvatten. värme till radiatorer 21c-22c tänker mig. det är en rad radiator och har 3 rad radiator på 2 ställen.
Tänker tar bort hela systemet och monterar. inkl. komplett installation.
suterrängvilla 1 och halv plan med källare. byggd 1968 130 kvm
Förbrukning värme idag kan ej extakt men totalt hamnar det på mellan 25000-27000 kWh inkl. hushålls el.
mvh
«
Senast ändrad: 04 januari 2009, 14:40:29 av L-L L-V
»
Loggat
ace
frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #4 skrivet:
04 januari 2009, 15:27:17 »
Citera
Eftersom du har högtemp-raddar och även vill ha varmvatten tror jag du bör satsa på en "nästan" överdimensionerad pump.
gärna en med annat köldmedie än R410A (snart ovanliga) men jag är säker på att du kommer få div förslag här
som en början kan jag nämna NIBE 2025 med tillhörande panna (jag hade nog valt 10,5 kw:aren)
mvh.ACE
Loggat
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.
zx12r
Expert på värmepump
Antal inlägg: 262
Karma +0/-0
zx12r
«
Svar #5 skrivet:
04 januari 2009, 15:34:59 »
Citera
Hej L-L L-V
Eftersom du är ny på forumet vill jag bara informera om att förslaget ifrån Ace kan du utgå från är ett bra förslag!
Mvh Thomas
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #6 skrivet:
04 januari 2009, 21:26:55 »
Citera
Cocacola.
Jag har en bekant i Falkenberg som har en Ecozon(7kw) som funkar mycket bra. Aldrig strul.
Min undran är dock att i vp:s manual står det att man skall stänga av maskinen om det blir kallare än minus 12 grader. Stämmer det?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
ace
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #7 skrivet:
04 januari 2009, 21:43:01 »
Citera
Vid dessa temperaturer har man börjat närma sig gränsen för hur mycket man kan plåga en R134a-maskin .
mvh. ACE
Loggat
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2350
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #8 skrivet:
04 januari 2009, 21:53:58 »
Citera
Varför tycker du att r410a är det bästa köldmediet i en luft vatten pump?
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #9 skrivet:
04 januari 2009, 22:07:04 »
Citera
Många rådgivare här...
men kolla priset innan du bestämmer dig. Du skall ju tjäna på investeringen. Inte bara göda apparat-tillverkarna istället för att göda el-leverantörerna.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #10 skrivet:
04 januari 2009, 22:23:25 »
Citera
Var litet försiktig med den maskinen...
innehåller så mycket köldmedia att den kräver certifierad inspektion varje år. Kanske 5.000kr/år i extra driftkostnad.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
ace
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-1
ace
«
Svar #11 skrivet:
04 januari 2009, 22:37:27 »
Citera
För det första tycker jag att tex CTC har bevisat att det går att bygga kanon-maskiner med R407C !
(glömde dessa i mina rek...de bör vara med )
även Nibes 2010 maskiner var kanon rent kyltekniskt/värmeproduktions-mässigt.
Kan inte för mitt liv begripa varför man ska ha en R410A maskin där det är helt onödigt både geografiskt och med tanke på husets behov.
Med R410A så krävs i nästan alla fall elpatron för att klara legionella-bekämpning
med ett hus med distrubitions-system som kräver tex 50 ºC i framledning vid -5 ºC utomhus, måste du överdimensionera en R410A pump för att klara detta....och när det sen blir kallare är det kört ändå..... vad ska man ha en maskin som
GÅR
att köra till -25 ºC ute för...om inte de producerade temperaturerna räcker till för att värma huset ändå ? ?
Det finns en välgrundad anledning till att stora Svenska märken som NIBE ,CTC mfl försöker undvika R410A i sina L/V .
Det rekomenderas i ren slentrian R410A-maskiner till hus som inte har någon nytta av dessa.
ser ju även i denna tråd att man rekomenderar kunden "den enda riktiga maskinen", helt baserat på maskinens prestanda....oavsett vad kunden,huset,distrubitionssystem och geografi har för behov.
Vissa i branshen har blivit lite som att bilförsäljaren bara säljer SUV:ar...allt annat är skit, även om ensamstående änkan Greta bara vill slippa bära hem matkassen från kvarteret bredvid där hon handlar 2 gr i veckan
mvh. ACE
Loggat
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #12 skrivet:
04 januari 2009, 22:54:53 »
Citera
Ptjaa...
Min ECOAIR R107 skall stanna vid -15 ....
Men styrenheten Ecologic anser att det bara är - 10ºC ute. Trots att fönstertemometern visar -13 . Och pumpen snurrar på, ger faktiskt delta +4 just nu. Trots att den bara borde ge ett par grader enligt specen. Hetgas 108.
Deltat över radiatorerna är 8 , men då har jag hjälpt till genom att elda en bokhylla "Billy".
Kaminmannen
Loggat
jfl
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 111
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #13 skrivet:
05 januari 2009, 00:06:01 »
Citera
Hej, titta även på sanyo co2 9kw då slipper du oroa dig för att hög framledning skulle krävas.
Slipper även använda elpatron för att spetsa då den täcker ditt behov fullt ut med den förbrukning du har.
Men det skall vara 9kw modellen då den är 3-fas och belastar ditt elsystem jämnt.
Ren installation då gaskretsen sköts internt i utedelen (ingen kyltekniker behövs vid installation).
Modern maskin med inverter och miljövänligt medium.
Innedelen tillverkas av CTC.
Ta in offerter monterat och klart (priset för grejorna är högt men enkel montering).
MVH JFL
Loggat
1-plan 132 m2 byggt -63 i Skåne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna årsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) årsförbrukning ca. 13000 kwh inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) årsförbrukning ca. 9500 kwh inkl.HH.el.
jfl
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 111
Karma +0/-0
jfl
«
Svar #14 skrivet:
05 januari 2009, 00:23:14 »
Citera
Hej igen, skulle bara tillägga att 6 kw 3-fas modellen hade räckt men den är ej släppt ännu.
(Den skulle jag vilja ha istället för 4,5:an)
MVH JFL
Loggat
1-plan 132 m2 byggt -63 i Skåne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna årsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) årsförbrukning ca. 13000 kwh inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) årsförbrukning ca. 9500 kwh inkl.HH.el.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1115
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
BiggerDigger
ghupost
Mike
gotis
VictorHus13
pathe915
johanb81
DonPablo
HBerggren
tyke
svenske kocken
Kvarn
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info