0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.. har en E9dke som jag för en månad sen fick utbytt pga H16. Men jag tycker att den värmer sämre än innan. Nu är det -14 ute kör den på 30Grader 4:an fläkt och utblåstempen kommer upp till 35grader. Är det normal temp vid så här kallt väder eller har jag fått gasbrist eller nått?MVH : Fredrik
Citat från: Satyr skrivet 04 januari 2009, 11:01:02Hej.. har en E9dke som jag för en månad sen fick utbytt pga H16. Men jag tycker att den värmer sämre än innan. Nu är det -14 ute kör den på 30Grader 4:an fläkt och utblåstempen kommer upp till 35grader. Är det normal temp vid så här kallt väder eller har jag fått gasbrist eller nått?MVH : Fredrik jag har en e-12 dke som är ut bytt H-16 den ger mycket sämre värme än den gammla det första ja la märke till var att den bara förbrukade 1600 watt den förra 1900+ har du elmätare på din ? kjell
Har en E12DKE som fortfarande tuffar på. Ingen "h16" än. Får hoppas att pumpen håller. Har just nu -19 ºC och pumpen blåser ut 42 ºC luft. Tyvärr kan jag inte reglera fläkthastigheten manuellt. Går bara på fläkthastighet 3. Detta fenomen sker när tempen är under -15 ºC. Varför??? skulle vara kanon att kuna köra på full fläkthastighet när det är så kallt ute.
Citat från: teery skrivet 04 januari 2009, 20:46:13Har en E12DKE som fortfarande tuffar på. Ingen "h16" än. Får hoppas att pumpen håller. Har just nu -19 ºC och pumpen blåser ut 42 ºC luft. Tyvärr kan jag inte reglera fläkthastigheten manuellt. Går bara på fläkthastighet 3. Detta fenomen sker när tempen är under -15 ºC. Varför??? skulle vara kanon att kuna köra på full fläkthastighet när det är så kallt ute.Hej Teery! Antagligen beror detta på att pumpen inte har kapacitet nog att värma upp innerdelselementet till tillräckligt många ºC vid denna utetemperatur för att du skall kunna köra på högre fläkthastigheter. Jag har samma fenomen på min E9 DKE-pump att det är en del inprogrammerade parametrar som måste innehållas för att man skall kunna reglera fläkthastigheten, bl.a avgivande temperatur på innerdelen, rumstemperaturen ifh till pumpens inställda börvärde mm. Ok. Det var -23 ºC inatt. Tur att jag satt på elementen igår innan jag gick och sov. Var inte så varm luft som kom ur pumpen i morse.Mvh Raffen.