0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3. Ett 140 meters hål i Gbg ska klara konstant drift med en Nibe 1210-7 i flera veckor utan att frysa. Det är möjligt att systemet inte räcker för att värma huset, men det är en egentligen en annan fråga. Hålet ska åtminstone i alla lägen kunna förse just denna VP med den energi den klarar att "ta hand om".4. Sedan början av november har KBin INTE sjunkit, trots veckor med 24h/dygn utan TS nu på slutet. Något sorts jämviktsläge tycks ha infunnit sig...
Is leder värme bättre än stillastående vatten men grejen med vatten som kyls eller värms är att det flyttar på sig. Dvs man får en rörelse i vattnet. Det gör stor skillnad.Is hindrar också grundvattenrörelse som normalt tillför värme.
Bor på en norrsluttning av en granitås. 200 meter (20 höjdmeter) längre ner ligger högsta nivån för havsytan sedan istiden.
Sfinx: Jag har inte lyckats få säljaren att säga att bergvärmen "fungerat utan problem".
Ur SGU register hittar jag följande uppgifter avseende VMANGD, dvs vattenmängd: MIn borra 250 l/timme, grannen ovanför (som har KBin +0,5 nu) 350, och grannen 15 meter nedanför hade 5000 l/timme.
Roland: När du säger att slangen inte kan flyta upp eftersom den är styv, så menar du alltså att om den väl kommit ner ordentligt vid installationen så kan den inte röra sig? TYp flyta upp och vecka sig i hålet? Inte ens om tyngden lossnat?
Roland: Huset ligger nog 50 meter över nuvarande havsyta, dock 10 km till havet. Avståndet till grannens "+0,5 graders-borra" är 20 meter och det skiljer 3 höjdmeter.
Citat från: Magnuz skrivet 02 januari 2009, 11:01:16Sfinx: Jag har inte lyckats få säljaren att säga att bergvärmen "fungerat utan problem". Hos en normalbegåvad säljare borde varningsklockan för dolt fel ha börjat ringa under ert samtal. Kan nog bli svårt att få konkreta uppgifter.
Citera Ur SGU register hittar jag följande uppgifter avseende VMANGD, dvs vattenmängd: MIn borra 250 l/timme, grannen ovanför (som har KBin +0,5 nu) 350, och grannen 15 meter nedanför hade 5000 l/timme.Behöver inte betyda så mycket. Det är vad jag förstår det vattenflöde som det går att ta ut ur borrhålet när man använder det som brunn. Det säger inget om ev. grundvattenflöde, bara att det är möjligt att det kan finnas ett sådant.
CiteraRoland: När du säger att slangen inte kan flyta upp eftersom den är styv, så menar du alltså att om den väl kommit ner ordentligt vid installationen så kan den inte röra sig? TYp flyta upp och vecka sig i hålet? Inte ens om tyngden lossnat?Det betraktar jag som uteslutet. Slangen är 40 mm i diameter med 3 mm godstjocklek och mycket styv. Det kan inte flyta upp med två slanga i ett borrhål som är ungefär en decimeter i diameter. Den skulle dessutom veckas så att det inte blev något flöde i den.
Citera Roland: Huset ligger nog 50 meter över nuvarande havsyta, dock 10 km till havet. Avståndet till grannens "+0,5 graders-borra" är 20 meter och det skiljer 3 höjdmeter. Då tycker jag vi är tillbaka till teorin om alltför kort slang. Det var något i stil med Lars inlägg jag tänkte på när jag först föreslog den.