0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, det känns ju mindre bra... men om shunten är stängd så går det vill inte ut något varmvatten i radioatorena?Så hur ser en bra dockning ut, vad jag förstod av ett tidigare inlägg från dig, så skall det kopplas enligt följande:retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system.koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.Vad blir konsekvensen av detta?Fungerar då shunten som reglage för både varmvatten i beredaren samt för radioatorena?Vill passa på att tacka för den fina och fantastiska responsen som ges...Det här med värme etc börjar ju bli riktigt spännande...
Citat från: michael__77 skrivet 03 januari 2009, 16:42:54Har testat att lossat plastfästet, spännande och se om det hjälper, hoppas det...Krister du skrev tidigare i Energicentrapumpen Officiell tråd! angående docka mot kombipanna"neeeej inte på returen !!!!!!!!!!!!!!!! då funkar inte shunten !!koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system."Jag har fått den inkopplad på returen efter uppmaning av FOMA, vad blir konsekvensen för mig, du skriver att shunten inte fungerar då,hur menar du?hej.till våren då du stänger shunten gör den bara varmare vatten till radiatorerna o inget till vv beredaren
Har testat att lossat plastfästet, spännande och se om det hjälper, hoppas det...Krister du skrev tidigare i Energicentrapumpen Officiell tråd! angående docka mot kombipanna"neeeej inte på returen !!!!!!!!!!!!!!!! då funkar inte shunten !!koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system."Jag har fått den inkopplad på returen efter uppmaning av FOMA, vad blir konsekvensen för mig, du skriver att shunten inte fungerar då,hur menar du?
Citat från: greven1 skrivet 03 januari 2009, 17:10:43Citat från: michael__77 skrivet 03 januari 2009, 16:42:54Har testat att lossat plastfästet, spännande och se om det hjälper, hoppas det...Krister du skrev tidigare i Energicentrapumpen Officiell tråd! angående docka mot kombipanna"neeeej inte på returen !!!!!!!!!!!!!!!! då funkar inte shunten !!koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system."Jag har fått den inkopplad på returen efter uppmaning av FOMA, vad blir konsekvensen för mig, du skriver att shunten inte fungerar då,hur menar du?hej.till våren då du stänger shunten gör den bara varmare vatten till radiatorerna o inget till vv beredarenshunten "späder" in vatten från den heta pannan (hetvatten)vid stängd shunt så är inspädningen "noll", och radiatorkretsens vatten cirkulerar utan något värmetillskott = blir kallt .med VP:n på returen har du denna i radiatorkretsen, och kommer således värma enbart denna vid stängd shunt värmekällan hamnar liksom på fel sida av shunten.förstår du ? ?mvh. ACE
Får nog bli en retur på denna, Foma uppger i specifikationen att pumpen klara hus upptill 180 kvm.