0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.
Jag tror SILVER menar att NIBES serviceorganisation fungerar. Han vet för han jobbar där har jag fått för mig.Nu är det en vecka sedan jag skickade ett e-post till en tjänsteman på deras serviceavdelning.Undrar om jag får svar??
HejBor i ett hus byggt 1957, ganska välisolerat, 120 kvm boyta, 2 äldre personers hushåll.Vill ha en värmesystem med möjligheter, är som gammal tekniker / konstruktör ganska bevandrad i teknikVi gärna ha rekomendationer på en bra kombination el-panna och luft-vattenpump.Bor på ett vattenskyddsområde därför kan jag ej borra.Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.M V HArne
Citat från: arnen skrivet 19 februari 2005, 08:39:14HejBor i ett hus byggt 1957, ganska välisolerat, 120 kvm boyta, 2 äldre personers hushåll.Vill ha en värmesystem med möjligheter, är som gammal tekniker / konstruktör ganska bevandrad i teknikVi gärna ha rekomendationer på en bra kombination el-panna och luft-vattenpump.Bor på ett vattenskyddsområde därför kan jag ej borra.Kravet är också en väl fungerande serviceorganisation bakom produkterna.M V HArneVill du ha ett flexibelt system skall du kanske titta på en Euronom.Du har dels en utedel och en väldigt flexibel tank, förberedd för det mesta du kan tänka dig.Lite länkar.http://www.euronom.se/pdfer/exotank0310.pdfhttp://www.euronom.se/ny_pindex.htmAnnars finns:IVT optimaNibes 2010CTC ecoairSanyo eco CO2 Nyhet!Lycka till!
Varför väljer du bort euronom?
Sanyos nya bör vara ett rejält steg framåt, rent tekniskt och temperaturmässigt, du skall dock ta deras kalyler med en stor nypa salt. Varför då frågar du dig...Jo, så vitt jag kan förstå använder de sig av årsmedeltemperaturen för att räkna ut vid vilken utetemperatur de gör sin COP-beräkning.I verkligehet så krävs ju den allra största energimängden vid låga utetemperaturer = lägre än årsmedeltemperaturen, de besparingskalkyler de anger anser jag därför vara delvis falsk marknadsföring.COP vid 0 grader kanske ligger på 3.0 (har inte kollat exakt) och vid -20 grader på 1.7. Om de räknat med en snitt- COP vid årsmedeltemp 0 grader men man har 75% av energibehovet vid temperaturer i intervallet 0 till -20 grader så kommer deras besparingskalkyl att slå fel.Oavsett detta så ger den högre COP än många av de tidigare luft/vattenvärmepumparna, dessutom tillverkar den ju faktiskt värme, med positiv COP till >-25 grader. (COP vid -25 är 1.4), den ger dessutom riktigt varmt tappvarmvatten (90 grader) vilket kan vara en fördel om man har ett stort tappvarmvattenbehov.Osäkerheten kan väl främst tänkas ligga på att det är en ny produkt, varför man kan misstänka att vissa barnsjukdomar kan framkomma.Detta är ju dock inget som man kan räkna med, den är ju faktiskt beprövad i japan sedan något år, i vart fall utedelen.Prisbilden har fortfarande inte riktigt klarnat för denna värmepump.Igår fick jag veta att en av mina bekanta hade fått ett pris på den, inklusive montering på 80000 kr. I och för sig "Norrbottenspris" = lägre än i storstan, men ändå. Inte så mycket dyrare än de gängse luft/vattenvärmepumparna.En svaghet kan även vara den uteffekt den ger, 4.5 kW kanske inte räcker vilket kan ge en sämre besparing än om du köper en 8 kW:are av annat fabrikat.Nu är ju erat hus inte så stort, men 4.5 kW verkar vara lite väl snålt för att du skall få full energitäckning med enbart värmepumpen. Tillskottet sitter dock monterat i innedelen, så komplettering med det behövs inte.Varför väljer du bort euronom?