0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det kan gå att mäta med multimeter om du belastar mätaren ytterst lite så att instrumentet har en chans att hinna med och mäta pulsen. Om inte det funkar så är det nog oscilloskop som gäller.. skulle jag tro
Kopplade in kabel på S0 enligt ritningar på Techtrade sidan och använder EMC programmet.Men inget händer, står bara "COM2 - Waiting for meter".Loggdatorn är en laptop i docka.Mätaren är köpt av Rickard och är en Landis & Gyr Dialog ZMD120AMer55Var börjar jag felsöka? Kan man mäta om det kommer nånting ut från S0 med en multimeter eller liknande?Tackar för all hjälp!
Hur många volt har du till pulsutgången?Vissa elmätare klarar sig inte med bara 5 volt.
HejÄr det så att programmet räknar pulser om du sätter ihop dom två trådarna som du kopplat in i el-mätaren ?Altså jag förstår inte riktigt när du skriver "COM2 - Waiting for meter" kan du då sätta ihop dom två trådarna och att den då räknar pulser ?När du testar mätaren för att se om den räknar har du då koplat in något som drar ström genom mätaren ?MVHMesser
Hur hög förbrukning har du på det som är anslutet till elmätare, utgången ger bara 500 pulser/kW, så det kan ta rätt lång tid mellan pulserna om du har en låg förbrukning.Att S0-utgången skulle vara trasig är nog det minst troliga - även om det inte är omöjligt.