0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har verkligen läst allt jag hittat här på forumet om "min" panna. Och trots att förbrukningen är helt ok så är det några saker som får mig att tro att den skulle kunna bli avsevärt mycket bättre. Under förutsättning att jag förstått vissa saker rätt.1. Pannans temperatur i övre. 66 grader. (Endast 36 grader i nedre)2. Om jag förstått det rätt så är drifttiden på kompressorn samma som att ute aggregatet arbetat. Utav ca 2700h har den bara gått 350h.3. dom 1000kwh jag nämnde är alltså vad bara elpatronen har gett. Kan ju också nämna att dom som installerade pumpen spenderade väldigt mycket tid med instruktionsboken. Sen säger maken här nu att rörmockaren nämnt att han tyckte det var onödigt men luft/vatten här då man ändå alltid kör på elpatron såvida det inte är under -3grader!
Tack alla för så utförliga svar.Alltså jag tror inte att vi behöver ha 66grader. Lyckas inte riktigt förklara detta känner jag.Var hemma hos vänner igår. Deras panna stog på 48 grader. Deras vatten som kom ur kranen var minst lika varmt som vårat.När vår panna var inställd på ca 50 grader var vattnet som kom ur kranarna ljummet. Så skall det väl omöjligt vara?Får helt enkelt ta ut firman igen. Problemet är ju bara att dom inte verkar ha en aning om vad dom gör.
Till erp: Utmärkt förklaring, kan du inte starta ett eget ämne som heter nåt i stil med "Så fungerar ECO EL + ECO AIR" och klistra in texten som du införde här nedan så skall jag klistra fast ämnet högst upp i avdelningen.
Vännerna har en nibe så det kanske inte går att jämföra så?Kommunaltvatten har vi bägge två.Hur mycket jag än försöker förstå mig på detta med era tålmodiga förklaringar så går jag bet.Varför skulle just vi behöva använda oss av nästan bara elpatron? Varför är det bara vi som får jummet vatten i kranen när "alla andra" får varmt vatten vid mycket lägre temperaturer? Varför verkar vårat uteaggregat bara gå på vid -3 grader?Som det är nu så sparar vi ju knappt inte en krona alls på att ha en ecoair. Hade lika gärna kunnat köpa bara ecoelen. Får försöka få tag på en rörmockare som verkligen kan ctc. Känns ju bara surt att behöva betala för något som borde vara gratis. Men dom som installerade pumpen verkar ju faktiskt ha mindre koll än mig som knappt sett en värmepump.