0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag som inte har någon elmätare kopplad direkt till pumpen är lite nyfiken. Hur påverkas pumpens strömförbrukning (ej cop eller något, enbart hur mkt den drar) när utetempen sjunker? När det är säg -15 grader och pumpen går på maxeffekt, drar den då 1400w? Tycker jag läst något annat konstigt i någon tråd om att förbrukningen skulle sjunka med sjuknade utetemp men det kan väl inte stämma iaf
Citat från: David_Q skrivet 20 februari 2005, 08:12:11Jag som inte har någon elmätare kopplad direkt till pumpen är lite nyfiken. Hur påverkas pumpens strömförbrukning (ej cop eller något, enbart hur mkt den drar) när utetempen sjunker? När det är säg -15 grader och pumpen går på maxeffekt, drar den då 1400w? Tycker jag läst något annat konstigt i någon tråd om att förbrukningen skulle sjunka med sjuknade utetemp men det kan väl inte stämma iaf strömförbrukningen minskar med sjunkande ute temp beroende att trycken i anläggningen minskar.och vid minus -15grader drar kompressorn nästan ingenting men övriga fläktar och elektriska komponenter drar ca 400wdetta kan du tydligt höra vid ute delen att kompressorn är mycket tystare när temperaturen faller.
Du har helt fel URLA och jag har en Toshiba.Jag har elmätare på den och effekten ökar vid minskande temperatur, vid -12 då den går på max tar den ca 1600W med toppar på 1900W.Har även service manualen som talar om att utomhusfläkten tar max 43W och inomhusfläkten max 30W.När den är avstängd tar den 80W resp 20W beroende på utetemp vilket betyder att värmeslingan tar ca 60W.
urla,angående strömförbrukningen på att utedelens fläkt drar 300 W, DET menar jag saknar grund.Jag har inte sagt att det är lögn att utedelen drar 6A.Vad kompressorn drar är ovesäntligt, då varken du eller jag vet hur effektiv KOMPRESSORN är.Det som är viktigt är vad som du får ut, jämfört med vad du tar in.Om hela enheten (inne+ute) drar 1400W, så spelar det ingen roll vad fläktar, elektronik e.t.c. drar, så länge det kommer ut 5 kW värme.Angående tesen att kyleffekt + kompressorarbete = värmeeffekt stämmer, ställer jag mig tveksam till.Att Panasonic inte redovisar strömförbrukning för hela arbetsspektrat får du ta upp med dem.(dock så visar de effektförbrukning för hela spektrat, vilket du bara behöver dividera med 230 för att få fram strömmen)Vad gäller "overdrive" så var det en term jag använde för att belysa att Invertermaskiner jobbar upp till 130 % av nominell effekt, det har du själv bekräftat då du sade att vid nominell effekt så arbetar kompressorn vid ett lägre varvtal än vid max.Sen om kompressorn drar 4 A eller 6 A är väl totalt oviktigt, då vi inte vet VERKNINGSGRADEN PÅ KOMPRESSORN ALLENA.HälsTomasJag refererar till mitt tidigare inlägg ang om kompressorn drivs med transorfmator eller inte hur anser du att kompressorn varvtalsregleras? för att fortsätta diskusionen måste vi veta kompressorns förbrukning och sedan använder vi cop 3,57 för att veta vad den ger.okej! jag kan ta problemet med manualer med panasonic men tycker du inte det är besynnerligt att det mest intressanta utelämnats?ett exempel du tittar i diagrammet och upptäcker att nominellt drar hela aggregatet 4A du kan alltså övervarva kompressorn till maxgräns.om du räknar 30% hamnar plötsligt effekten över 5000w. vid 4A ,Ger aggregatet 3.5kw ökar du kompressorns varvtal med 30%?en motor brukar öka strömförbrukning med uppvarvning 10% =strömförbrukningen blir 30% alltså 3ggr uppvarvningen. detta skulle få strömförbrukningen att löpa amok.Jag hoppas att vi kan reda ut detta det kan hända att jag har fel lite här och du har fel lite där men tillsammans kanske vi löser mysteriet men det måste gå att räkna ut. min matematik måste gå ihop!!5000W dividerat med 3,57 =1400w vilket sammanträffande men så tillkommer utefläkt, spolen till växelventilen ,elektroniken mm.ok jag överdrev fläkten den drar knappt 0,3A =70Wmen matematiken stämmer inte!
Citat från: Mike skrivet 20 februari 2005, 15:13:02Du har helt fel URLA och jag har en Toshiba.Jag har elmätare på den och effekten ökar vid minskande temperatur, vid -12 då den går på max tar den ca 1600W med toppar på 1900W.Har även service manualen som talar om att utomhusfläkten tar max 43W och inomhusfläkten max 30W.När den är avstängd tar den 80W resp 20W beroende på utetemp vilket betyder att värmeslingan tar ca 60W.Precis vad jag misstänkte/förstod, det säger sig självt att pumpen drar med och mer ström ju hårdare den jobbar