0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
urla,ursäkta men jag förstår inte vad du pratar om.du blandar ihop att maskinen GER 3600 w NOMINELLT, med att den DRAR 1400 w MAX.Detta får du till: 3600 + 1400 = 5000 WDu gör ett antagandefel.Så här ser det ut:Maskinen vid NOMINELL effekt:ger 3600 W, tar 900 W.Vid MAX effekt: ger 5000 W, tar 1400 WDå det är en inverter, så kan du frekvensstyra maskinen upp till ca 130% av nominell effekt.UTEFFEKTEN blir 5000 W, dock så faller COP till 3,57 vid detta driftsfall.Sorry, men så är det.MvhTomasOKEJ JAG TAR DETTA I STEG!1. VÄRMEPUMPEN FÖRBRUKAR MAX 1400W ( det intressanta i värmesammanhanget är vad kompressorn förbrukar)(utefläkten drar ju ström, innefläkten drar ström men den värmen får du tillbaka!)2. ALLTSÅ börvärdet på max, pumpen arbetar med 1400w förbrukning = kompressorn drar 1000w av dessa 1400wgår du in i diagrammet och avläser vilken effekt som avges vid "1000w" kompressoreffekt eller igentligen 920w som den ligger på,hittar du 3,6kw (nominellt eller inte. men aggregat drar 1400w ).3. 1400W ÄR MAXEFFEKTEN . PUMPEN KAN ALDRIG NÅGONSIN FÖRBRUKA MER ÄN DENNA EFFEKT.DEN ARBETAR DÅ PÅ MAX!4. ALLTSÅ HAR HELA PUMPENS FÖRBRUKNING ANVÄNDS I BERÄKNINGEN AV 5KW UTEFFEKT.5. VÄRMEKAPACITSDIAGRAMMEN VISAR INTE NOMINELL EFFEKT DÅ EFFEKTEN INTE SPELAR NÅGON ROLL HÄR. DIAGRAMMET SPÄNNER SJÄLVFALLET ÖVER HELA VÄRMEPUMPENS ARBETSOMRÅDE. 6. I DIAGRAMMET VISAS VILKEN STRÖM KOMPRESSORN DRAR!, 4A VID 7GRADER UTE MAX /4,3A VID 10GRADER UTE MAXOBS! INTE NOMINELLT!frekvens styrning från inomhusdelen påverkar trafon till dc-kompressorn att arbeta över ett område min till max, nominell effekt är den fastslagna effekten då man bestämmer bla cop. och är ett lägre kompressorvarvtal än max. Slutord.du gör ett tanke fel ,för om jag hade haft fel och du rätt så skulle du få en förbrukning över dessa 1400w alltså över 6A strömOBS! kompressorn kan inte förbruka mer än 1000w/4,35A och 1000w+3,6kw+ vad innedelens fläkt kan avge blir aldrig 5000wjo vid 10grader ute.Detta spelar självklart inte så stor roll vid 7grader ute men redan vid -5grader drar kompressorn bara 2A och effektupptagningenhar minskat till 2.5kw obs detta vid fullt pådrag på fjärrkontrollen.