0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Panasonic E9dke pump monterad i en båt! Det fungerar bra ned till cirka 0gr, sedan får den svårt att hålla värmen uppe. Det tråkigaste är att den frostar av ganska ofta och länge, temperaturen sjunker 3-4 grader på en normalavfrostning (8-10 minuter). Den hinner inte värma upp igen efter avfrostningen innan det är dax för nästa. JA isoleringen är urusel, boytan kanske motsvarar 40m2. Nu har jag möjlighet att flytta min pump till annan plats och köpa en ny till båten. Pumpen monteras bort varje sommar av utseendeskäl så jag räknar med att det förkortar livslängden på den, dvs inte en alltför dyr pump.fråga 1: Vilken pump är lämpligast med tanke på avfrostningsautomatik, och gärna lite ökad effekt vid temperaturer under nollan. fråga 2: går det att använda rören som är dragna i båten til den nya pumpen eller måste de bytas, det är inget roligt jobb eftersom de går en mycket kronglig väg.
FD är mycket riktigt lite i största laget, ras 10 och 13 verkar kunna få plats. hur står sig ras10 /13 jämfört med pana ne9gke, den verkar ha samma mått på innedelen som e9. Panasonic lovar ju tex värme till -20. Men som sagt jag tror att det viktigaste för mig är avfrostningen. Hur är det att byta pump men behålla rören, kan det vara olja eller något som behöver tvättas bort?skickar med ett par bilder på inne o utedel.
Har beställt en Toshiba Ras-13.Jag tänkte mig ett sänkt lystal med tanke på extravikten Men nu får inte varken utedelen eller några andra onödiga saker vara med under kappsegling, besättningen gnällde när jag kastade iland "onödigt" toapapper för att spara vikt.......
Det fungerar bra ned till cirka 0gr, sedan får den svårt att hålla värmen uppe. Det tråkigaste är att den frostar av ganska ofta och länge, temperaturen sjunker 3-4 grader på en normalavfrostning (8-10 min). Den hinner inte värma upp igen efter avfrostningen innan det är dax för nästa. Pumpen monteras bort varje sommar av utseendeskäl så jag räknar med att det förkortar livslängden på den
Konar du om anslutningarna vid varje säsongsmontering ?Konorna brukar bara palla 2 ggr, sen blir det lätt pyspunka, din beskrivning stämmer bra på brist med kylmedel.Sen brukar många tillverkare avråda från båtmontering då saltvatten går hårt åt förångarna (om nu din båt ligger på västkusten).