0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med en rejäl VP (för stor) får du nästan alltid stopptider på VP.Tex Rickards maskin har stopptider även vid -30 grader ute.. min har stopptider ner till -20.Men tillslut går den dygnet runt men inte ofta.Vid svinkyla då går VP 24t/dygn.Min gör det sen igår natt, då sjunker tempen på borran snabbt ca en grad. men när det börjar bli stopptider igen då poppar tempen på borran upp igen!!!Jag mäter även minimi temp så det är den jag går på...
Men om man nu inte har en så fet VP? Ta mitt fall tex. Min Vp har gått ca 22 timmar per dygn den senaste veckan då temperaturen legat mellan -10 och -20?I mitt fall skulle det då vara bättre med TS lägre värde och däreigom oftare stopp vid kallare väder?
Jag tror inte man kan vinna något på att köra mer eltillskott och låta hålet återhämta sig i pauserna, då är det bättre att köra VP kontinuerligt och försöka minska TS-tiden. Och dessutom mår väl VP bättre av få start/stopp?
Det är aldrig bättre med tillskott, aldrig --/, tänk på att den effektivitetshöjning som du får på värmepumpen vid 1 grad varmare brine ligger på ca 1.5%, eltillskottet ger 200% sämre COP än VP-drift.Så länge du har tillräckligt varmt i huset kan du därför aldrig tjäna på att låta eltillskottet gå in, speciellt inte om du låter eltillskottet gå in så tidigt att det ger värmepumpsstopp.ALDRIG _/-!
Keep the pump pumping, garanterat billigast, förutsatt att du inte har ett hål som bottenfryser.Om du kör på elen så hårt att VP stannar i 20 minuter så får du kanske 200 gradminuter som skall värmas upp igen, ligger värmepumpen på gränsen av att hålla jämna steg så blir det elpatronen som får ta de 200 gradminuterna vid nästa vv-tappning när gradminuterna når TS-min.
Men det kanske fortfarande finns en risk att man suger ur hålet så hårt att all värme energi i hålet försvinner redan efter 2 år.....(host).Eller att VP ändå vill stanna och vila ibland och för att få till det krävs el.
Sammanfattningsvis ser det alltså ut så här nu: 1. Sent tillslag på TS. Mot detta kan anföras sen urkoppling, innebärande (förmodligen) onödigt många TS-timmar . 2. Tidigare tillslag på TS innebär oftare TS, som dock inte ligger i så länge, dvs inte nödvändigtvis mer TS. 3. Bra ös på TS (genom omkoppling) innebär kortare inkopplingsperioder. Här är jag mera osäker på om det egentligen finns kostnadsmässiga fördelar eller några nackdelar. Vilka skulle de i så fall vara?
Finns det då någon rekommendation, vad är bäst? Sett över en längre tid är ovanstående nog ett nollsummespel. Så antingen kan man springa ner i källaren & kolla i displayen titt som tätt (vilket jag och många av oss förmodligen redan gör), radera gradminuterminus om det finns utrymme, eller justera TS-gränsen om kylan förväntas att bita i, eller tvärtom. Då kan man nog spara några korvören. Men det borde väl finnas nåt bättre? Jo, vi har ju det oomkullrunkeliga faktum, som Bertil ofta brukar hänvisa till: ”inge tillskott de e de man tjänar på”. Häromdagen kastade jag mig återigen ut i den totala osäkerheten (=kylan). Jag slog av TS helt & hållet, trots –10 och sjunkande ute. Hade vissa funderingar inför natten, skulle vi vakna med håret fastfruset på kuddarna? Icke, inte ens efter ett par dygn har det blivit utkylt. I trappen på nedervåningen brukar det vara 20 grader, där har det gått ner till 18,5. Men vem står i trappen hela tiden? I huset i övrigt är det skön temperatur. Och VP får jobba så det rycker, numera räknar jag antalet starter per vecka. Detta måste väl ändå vara det bästa?!Därför låter jag ropet skalla: Våga Vägra Tillsats! Se bara till att inte vara borta för länge från huset vid sträng kyla om VP skulle stoppa av någon anledning.Ja, ja jag hör hur en del av er tänker: Slå av värmen helt och sätt igång att spara rejält, din snåljåp!