0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en diom Eb1, 260liter i pannan, 95 liter i varmvattenberedaren, 20-40 kwh i olja, liknande i ved, 15 kwh i el, fast nu 20 kwh pelletsbrännare. Men är det säkert att bara värma vattnet till 60 grader? Pannan mår inte bra under 75 har min sotare sagt, den får mera kondensvatten och rostproblem som följd. Kan man inte sätta en dragbegränsare som minnimerar förlusten genom skorstenen? på sommaren så gör jag av med en säck för varje 3:e eller 4:e dag, så då värmer jag vattnet för en 10:- per dag. Förstår att det går mera på vintern, men borde ju vara bättre om man fick lång hysteres då brännaren startar då startdoser av pellets drar en hel del. Så elda längre stunder fast inte lika ofta.Och jag vill fortfarande köra pellets och inte sätta på elpatron i pannan då det blir bra källarklimat av att pannan är varm, och skorstenen och vinden mår bra. Kan tänka mig elda lite för kråkorna fast ändå dra ned energiräkningen kan man säga.Om pelletsbrännaren ska förvärma vattnet från 45-50 grader så kommer den knappt starta innan den kommer stänga av igen. Nu går den kanske 10-15 minuter mellan 72-80 grader. Pellets avger ju massa nergi på kort stund, men drar mycket vid start då förbränningen inte kommit igång.
Det jag har märkt är att pelletsen inte är så effektiv runt nollan och blåsigt.