Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konstigt fenomen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Konstigt fenomen (läst 15600 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
SV: Konstigt fenomen
«
Svar #30 skrivet:
01 mars 2005, 22:59:15 »
Citera
DCu kan väl manuellt höja gradminuterna så der finns ett rejält värmebehov sen invänta vv produktion....
Svårt att se om pumpen gick på bilden... det ser du lättast på brine om du har tempskillnaden kvar där...
Den kanske gick tempen sjunker mycket snabbt från ca 55 när växelventilen växlar över till värmeproduktion...
Mina första svar var nog inte fullödiga eftersom det finns flera typer av pumpar och även driftsfall....
men det verkar genomtänkt på diplomaten att den ska kolla ev värmebehov i 5 minuter om vv tiden "går ut" även om gradminuterna inte är så höga... det finns inte på Villan tror jag...
Jag trodde jag kollat absolut allt på min Villa men det finns nog timmar kvar för min fina 60-tals fotöj intill värmepumpen
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Sune
Kan värmepumpar
Stad/land: V. Frölunda
Antal inlägg: 161
Karma +0/-0
Kön:
VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lågt i tak
Sune
«
Svar #31 skrivet:
04 mars 2005, 01:27:52 »
Citera
Bertil, jag tror pumpen är igång, för annars hade kurvorna sammanfallit bättre. Såsom efter en vanlig värmeproduktion.
Jag får göra en ny test och bänka mig framför pumpen. Men det får bli en annan gång.
Loggat
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på
.
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!
RLA
Expert på värmepump
Stad/land: Strängnäs
Antal inlägg: 455
Karma +0/-0
Kön:
Humanum
RLA
«
Svar #32 skrivet:
04 mars 2005, 06:49:00 »
Citera
Pumpen är nog inte vara igång, om du tittar på KB så ökar temp på KB-ut från 02.10, den ökar ända tills delta är noll kl 02.14. det tyder på att ingen energi alls tas från KB = avstängd VP.
Kurvorna för VB-f och -r sammanfaller inte, det är helt klart, men det gör dom heller inte kl 04.36 till 04.40 (samma avkylningstid) och då står ju VP.
Dock är det tydligaste beviset för att VP vilar att det inte tas energi från borran!
Loggat
Bibere humanum est, ergo bibamus.
Varmitek TBR 10
Sune
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Sune
«
Svar #33 skrivet:
04 mars 2005, 08:40:55 »
Citera
Du har rätt RLA. När jag gjorde bilden tittade jag på båda kurvorna, men igår bara på den övre.
Så borde den väl inte fungera? Pumpen ska väl fortsätta och kolla om värmeprodution behövs.
Fanns inte den funktionen när mjukvaran gjordes för 3 år sedan?
Top-up funktionen fungerar men inte tvärt om.
Jag undrar vad som händer när jag har fått in ackumulatorn. Då kanske det bara blir top-up läget som gäller.
En separat slinga med VVX och cirkpump (som cirkulerar VV) innan VB går in i manteln på VVB skulle ju fixa en-skotts-laddning och till en bättre COP.
Eftermontering för dom som inte har TWS kanske. Hmmmmm.
Tack för era synpunkter!
Loggat
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på
.
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!
hzzon
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 127
Karma +0/-0
Kön:
hzzon
«
Svar #34 skrivet:
04 mars 2005, 18:38:10 »
Citera
I dag var installatören här och installerade en ny driftspressostat på serviceuttaget.
Och vips, så går pumpen som en klocka och växlar utan problem från vv-laddning till värmeproduktion.
Tänk så enkelt det kan vara
Nu återstår bara för en kylfirma att komma hit och byta ut den trasiga originalpressostaten.
Den sitter lödad på ett kopparrör plus att kylmediet måste tappas ur, installatören ville inte göra det själv.
Tillsvidare får jag köra med pressostaten på serviceuttaget.
Ett råd blir ju givetvis till andra Thermiaägare att kolla så att ni inte har samma fel...
Loggat
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--
Sune
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Sune
«
Svar #35 skrivet:
04 mars 2005, 22:15:01 »
Citera
Hur yttrade sig felet? Fick du larm från högtryckspressostaten då eller?
3 år gammal Eko:
Driftspressostat 26,5 bar
Högtryckspressostat 29 bar
Köldmedium R404A
Loggat
.
hzzon
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hzzon
«
Svar #36 skrivet:
05 mars 2005, 10:48:44 »
Citera
Nej inga larm alls.
Pumpen bara stannade när den skulle växla över till värmeproduktion.
Läs första inlägget i denna tråd
Loggat
Sune
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Sune
«
Svar #37 skrivet:
05 mars 2005, 11:40:35 »
Citera
Jaha,......när tråden är tillräckligt lång så kommer man inte ihåg starten
Jag har kanske samma "fel". Vet du på vilket sätt det var fel på driftspressostaten?
Om den inte bryter så borde ju kompressorn fortsätta till högtryckaren löser ut.
Installatören kanske gjorde något annat samtidigt.
Loggat
.
hzzon
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hzzon
«
Svar #38 skrivet:
05 mars 2005, 14:43:26 »
Citera
Jag vet inte vad det var för fel på den, jag tror inte installatören vet det heller.
Vi konstaterade bara att det funkade med den nya som tillfälligt sitter på serviceuttaget...
Inga andra ändringar gjordes på pumpen
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Konstigt fenomen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 759
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
tyke
lucky_one
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info