Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyo 126, dÃ¥lig värme?  (läst 31304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sallen

  • Pierre Sahlin
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sysslebäck
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #60 skrivet: 21 december 2008, 12:51:50 »
Jaha ni... Jag har som sagt fått utedelen bytt för några dagar sedan och fram till idag har det varit runt nollan och upp till +5 ºC och då har den fungerat toppen.

Men idag blev det -3 ºC och dÃ¥ visade det sig att det inte fungerade iaf. med börtemp pÃ¥ 23 kommer den knappt upp i 19 och det 3 meter frÃ¥n pumpen.  Jag är nu ganska övertygad om att denna pump är för liten för mitt hus, eller vad tror ni.

Vad för pump skulle ni rekommendera, montören pratade om att vi kanske skulle titta på en panasonic om det skulle visa sig att denna pump inte skulle räcka till, har ni några erfarenheter kring sådana som ni skulle vilja dela med er av?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #61 skrivet: 21 december 2008, 13:11:10 »
Ta för guds skull inte å byt till Panasonic, välj vad dyu vill annars enl. mig.
Själv kan jag rekomendera IVT´s vp finns i flera storlekar och där man kan fjärrstyra via gsm-modul
Lycka till...
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #62 skrivet: 21 december 2008, 13:36:00 »
Mitsubishi electric fd 35 då har du effekt så det räcker över 4 kw vid -15 ºC.....en tanke jag tänkt är att ditt hus är perfekt för luftvärmepump-värmepumpen blir av med all energi ut i huset därför får du inte varmare så nära pumpen den lyckas få iväg energin ut i huset.......testa en fujitsu nocria annars då har du ännu mer uteffekt......

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #63 skrivet: 21 december 2008, 13:41:46 »
känns inte IVT klen om huset kräver stor utteffekt deras nya ger 4 kw vid -7 ºC då ger fd35 5.2kw *vinkar*

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #64 skrivet: 21 december 2008, 14:08:03 »
Ta för guds skull inte å byt till Panasonic, välj vad dyu vill annars enl. mig.
Själv kan jag rekomendera IVT´s vp finns i flera storlekar och där man kan fjärrstyra via gsm-modul
Lycka till...

Oväntat?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Sallen

  • Pierre Sahlin
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sysslebäck
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #65 skrivet: 21 december 2008, 14:39:12 »
Är panasonic bara skit eller är det så att du rekommenderar IVT av en annan anledning Luckyman?

Jag kollade på PANASONIC NE12GKE kan detta vara ett alternativ eller håller ni andra också med om att Panasonic inte är något bra alternativ.

Jag tittade på Mitsubishi electric fd 35 som du rekommenderade Nisse, men den verkar lite dyr för mig, måste jag upp i de prisklasserna för att det ska vara någonting att ha.

fujitsu nocria ser ju ut att vara ett bra alternativ, verkar vara kraftfull och inte fullt så dyr. Är det någon som har erfarenheter kring dessa modeller. Kanske fel att ta det i Sanyo forumet eller?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #66 skrivet: 21 december 2008, 15:04:07 »
Är panasonic bara skit eller är det så att du rekommenderar IVT av en annan anledning Luckyman?

Jag kollade på PANASONIC NE12GKE kan detta vara ett alternativ eller håller ni andra också med om att Panasonic inte är något bra alternativ.

Jag tittade på Mitsubishi electric fd 35 som du rekommenderade Nisse, men den verkar lite dyr för mig, måste jag upp i de prisklasserna för att det ska vara någonting att ha.

fujitsu nocria ser ju ut att vara ett bra alternativ, verkar vara kraftfull och inte fullt så dyr. Är det någon som har erfarenheter kring dessa modeller. Kanske fel att ta det i Sanyo forumet eller?

 Ã„r FD35an sÃ¥ mycket dyrare än NE12 an
 pÃ¥ tsfs sida skiljer det 700 kr
http://www.tsfs.se/
 och jag tycker inte panasonic bara är skit
 jag har 5 stycken
har bytt en fläktmotor & en H16
 den älsta är frÃ¥n 2004
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Sallen

  • Pierre Sahlin
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sysslebäck
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #67 skrivet: 21 december 2008, 19:09:26 »
Du har helt rätt, jag jämförde priser på ett ställe där det skilde flera tusen mellan de modellerna :-)

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #68 skrivet: 21 december 2008, 20:39:09 »
Ta för guds skull inte å byt till Panasonic, välj vad dyu vill annars enl. mig.
Själv kan jag rekomendera IVT´s vp finns i flera storlekar och där man kan fjärrstyra via gsm-modul
Lycka till...

Inget fel pÃ¥ Panasonic. Har en E12 DKE som fortfarande snurrar och ger väldigt bra med värme.  Thumbsup
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad panik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #69 skrivet: 02 januari 2009, 13:23:21 »
Välkommen i klubben snacka om att man fÃ¥r grÃ¥a hÃ¥r i förtid,allt du sagt om den stämmer,natten mellan 1/1-2/1 sÃ¥ hade jag ställt den pÃ¥ 26 grader inne,vaknade kl 0600 grattis 15,5 grader inne,fick tips om att ta bort isen pÃ¥ utedelen  slutade med att jag lyckades slÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ utedelen sÃ¥ gasen läckte ur :D blir nog lätt att reklamera nu  :'( var nog inte lätt innan heller men lite svÃ¥rare nu  ^-^
ps  Sallen hade du inget n i din mod beteckning??

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #70 skrivet: 02 januari 2009, 15:25:57 »
Välkommen i klubben snacka om att man fÃ¥r grÃ¥a hÃ¥r i förtid,allt du sagt om den stämmer,natten mellan 1/1-2/1 sÃ¥ hade jag ställt den pÃ¥ 26 grader inne,vaknade kl 0600 grattis 15,5 grader inne,fick tips om att ta bort isen pÃ¥ utedelen  slutade med att jag lyckades slÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ utedelen sÃ¥ gasen läckte ur :D blir nog lätt att reklamera nu  :'( var nog inte lätt innan heller men lite svÃ¥rare nu  ^-^
ps  Sallen hade du inget n i din mod beteckning??

Låter inte som att din avfrostade som den skulle, kan ha varit fel på ventilen som ställer om mellan värme och kyla...
Fråga lite försiktigt ifall du inte kan få köpa en utedel till inköpspris eller liknande, det var ju trots allt fel på den innan du gav dig på den med ishackan...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad häre 1:44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #71 skrivet: 04 januari 2009, 00:09:30 »
Det är möjligt att utblås tempen ska vara si och fläkt hastigheten ska vara så och att vissa kurvor säger si och så men jag tror fortfarande att det är något fel på denna LVP. Trots att det bara är nollgradigt nu så kommer jag inte upp i mer än 17,7 grader bara 2,5 meter ifrån pumpen jag har under dagarna haft toapapper i dörröppningar för att kolla luftflöde och jag har provat flappen i olika lägen och fläkthastigheten i olika lägen utan något som helst bättre resultat.

Den delen av huset som pumpen mestadels ska värma upp och där pumpen sitter är byggt på sent 90-tal med bra isolering, och planlösningen på huset är en av de öppnaste lösningar jag någonsin sett, jag ser alla rum som ska värmas upp när jag står vid pumpen.

Pumpen ger ifrån sig ca 37 ºC utblåsluft, avfrostar med ca 40min mellanrum och har enligt montören fullt med kylmedium i sig, utomhusdelen sitter precis utanför inomhusdelen så rörlängden är minimal.

Vad kan det bero på om det inte är nått fel på pumpen, inte ska jag behöva sätta på elelmenten när det inte är mer än nollgradigt, i så fall är det ju helt meningslöst att ha en LVP?

Utloggad häre 1:44

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #72 skrivet: 04 januari 2009, 00:15:31 »
Hej har -17 ute nu och 41,7 med full fläkt. Sanyo 123 EHN det är fjärde vintern och den bara går Thumbsup

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #73 skrivet: 04 januari 2009, 00:26:13 »
Hej har -17 ute nu och 41,7 med full fläkt. Sanyo 123 EHN det är fjärde vintern och den bara går Thumbsup

 TRE grader till sÃ¥ stänger den av sig = -20
 sen blir det kallt eller hur va ??  *roflmao* *roflmao*
 tur man har panasonic som man stänger själv ?
 kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Sanyo 126, dålig värme?
« Svar #74 skrivet: 04 januari 2009, 09:31:05 »
hej
Nu börjar det att dra ihop sig - 18 ºC i morse.
Vilket är bäst för pumpen är det att öka på börvärdet så pumpen får arbeta mer eller har det ingen betydelse för funktionen, avfrostningen fungerar perfekt.
Just nu är innetempen c:a +18 ºC inne utan att köra något stöd.
Skall bli varmare på tisdag igen, skönt.
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!