Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mäter jag temp pÃ¥ TILL/FRÃ…NLUFT för värmeväxlaren? ES480  (läst 6899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Min från FLVP verkar gå med elpatrontillskott mest hela tiden. Idag (4+ ute) går den på två av sju steg (2kW/steg max 14 kW) =4kW och lyckas iofs värma huset till 21 grader men på bekostnad av en hutlös elförbrukning. Ca 150 kWh per dygn på på 270 m2 varav garage 50 m2 värms med el. 40 m2 till 8 grader med el och 10 m2 värms med el till ca 10-12 grader

Fick i en annan tråd en hint om att mäta temperaturen på till/frånluften till värmeväxlaren men hur mäter jag det? Hittar i alla fal inga värden i menyerna på pannan, en Autoterm480 (Samma som ES480/IVT480)

Det går ett ventilationsrör (oisolerat) in i värmeväxlaren och ett rör ut (isolerat). Mätte med IR-termometern i brist på annat. Ventilationsluft IN 22 grader mätt ca 5 cm upp på tilluftsröret innan värmeväxlaren. Temperatur UT också ca 22 grader ca 5 cm upp under isoleringen. Röret är nån sorts flexrör i aluminium så det borde ju leda värme/kyla bra.

Hade förväntat mig en betydlig lägre temp på frånluftsröret. Nu får man ju uppfattningen att INGEN värme alls tas tillvara. Har jag mätt fel eller har värmeväxlaren lagt av?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du måste mäta inne i röret, utsidan har sannolikt samma temp som omgivningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Du måste mäta inne i röret, utsidan har sannolikt samma temp som omgivningen.

Ok, det verkar ju rimligt men HUR kommer jag åt att mäta inne i röret?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
På ovansidan av maskinen finns två rör (vent. slang spiro) det vänstra är det som är avluften från maskinen när värmepumpen tagit ut den värme den skall ta. Fixa till ett hål med lämpligt tillhygge (några millimetrar) och stoppa in en givare t.ex en vanlig billig utetempgivare. Tejpa igen efter mätning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
På ovansidan av maskinen finns två rör (vent. slang spiro) det vänstra är det som är avluften från maskinen när värmepumpen tagit ut den värme den skall ta. Fixa till ett hål med lämpligt tillhygge (några millimetrar) och stoppa in en givare t.ex en vanlig billig utetempgivare. Tejpa igen efter mätning.

Ok så får det bli. Finns det något rakt under röret som kan ta skada av borrspån eller är det bäst att stänga värmepumpen och ta av röret då jag borrar?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Troligtvis är det en "ventslang" av något slag. Brukar räcka att sticka hål med en skruvmejsel av något slag, det skall ju bara vara för att få in en tempgivare. Efter mätning är det bara att tejpa igen. Om det är "rör" så finns förångaren under och det spelar ingen roll om det ramlar ner lite spån. Hålet skall ju bara vara några millimeter för att få in en tempgivare.

Eftersom ditt hus är sÃ¥ pass stort sÃ¥ passerar det sÃ¥ mycket luft att värmepumpen inte sänker tempen speciellt mycket pÃ¥ frÃ¥nluften. Tror att du har en ren frÃ¥nluftsfläkt dessutom som har hand om nÃ¥gra utsug. I ditt fall skulle jag fokusera pÃ¥ att fÃ¥ grepp om hur ditt värmesystem egentligen fungerar för att sedan satsa pÃ¥ bergvärme. Misstänker att din styrning jobbar med rumsgivaren involverad och jag själv skulle prova att styra systemet med ren utegivarstyrning  med de inviduella rumsgivarna inkopplade pÃ¥ nÃ¥gra rum. Att reda ut ett golvvärmesystem är inte speciellt svÃ¥rt men tidsödande om det är felmärkt och inte instypt riktigt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Troligtvis är det en "ventslang" av något slag. Brukar räcka att sticka hål med en skruvmejsel av något slag, det skall ju bara vara för att få in en tempgivare. Efter mätning är det bara att tejpa igen. Om det är "rör" så finns förångaren under och det spelar ingen roll om det ramlar ner lite spån. Hålet skall ju bara vara några millimeter för att få in en tempgivare.

Eftersom ditt hus är sÃ¥ pass stort sÃ¥ passerar det sÃ¥ mycket luft att värmepumpen inte sänker tempen speciellt mycket pÃ¥ frÃ¥nluften. Tror att du har en ren frÃ¥nluftsfläkt dessutom som har hand om nÃ¥gra utsug. I ditt fall skulle jag fokusera pÃ¥ att fÃ¥ grepp om hur ditt värmesystem egentligen fungerar för att sedan satsa pÃ¥ bergvärme. Misstänker att din styrning jobbar med rumsgivaren involverad och jag själv skulle prova att styra systemet med ren utegivarstyrning  med de inviduella rumsgivarna inkopplade pÃ¥ nÃ¥gra rum. Att reda ut ett golvvärmesystem är inte speciellt svÃ¥rt men tidsödande om det är felmärkt och inte instypt riktigt.


Fixar en termometer med två "sondgivare" imorgon. Såg att Kjell/Co har en för några hundringar.

Din fundering kring ventilationen kan nog stämma. På pannan finns det en lite "ställskruv" för vad jag förmodar är värmeväxlarens egna fläkt. Den står på MAX, dvs dygt 5 på skalan.

I tillägg så finns de på kallvinden en motor/fläktstyrning som jag gissar går till ventilationen. Den stog på läge 3 av 5. Den har jag nu ställt på 2 samtidigt som jag stängt några av tilluftsventilerna i ytterväggarna. Fresh 80 ventilerna är 11 till antalet och skall enligt tillverkaren ventilera 25 m2/st. Utsug finns det 6 st i kök, badrum, tvättstuga, groventré och två klädkammare.

Menar du att vissa av utsugen EJ går via frånluftsvärmeväxlaren eller är fläktstyrningen på vinden en EXTRA fläkt som hjälper pannan att dra luft till värmeväxlaren?

Vad gäller inomhusgivare finns det dels en CENTRAL inomhusgivare och dels rumstermostater i varje rum. Termostaterna är ställda på max. Inomhustempgivaren änvänds inte för styrningen. Jag kan ändra till styrning med inomhustempgivare i menyerna, vilket jag testat, men den är inte aktiverad i nuläget.

Min tanke var att hitta en grundkurva, eventuellt med finjustering något steg + eller - och därefter aktivera styrning med den centralt placerade inomhustempgivaren. Menar du att det kanske int är en bra idé och i så fall varför?

Vad gäller värmeanläggningens konstruktion osv har jag försökt få besked av tidigare ägare men an har ingen som helst koll. Han har eldat på och betalat utan att fundera. Han hade enligt egen utsago inte rört pannan på 10 år. Jag tror att jag fått jag fått tag i VVS-firman som utförde installationen men har ännu ej fått dem att komma ut för en gnomgång så det blir trial and error och att gissa och luska sig fram till vidare.

et är väl egentligen inte nån större mening med att lägga en massa tid på detta då jag planerar att byta till bergvärme under vårem men jg ser det som ett utmärkt tillfäle att skaffa lite kunskap innan jag börjar ta in offerter. Pratade med en installationsfirma om bergvärme för en månad sedan och insåg att jag hade noll koll. Så vill jag inte ha det.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
480:n har nog inte kapacitet att sköta hela husets ventilation så du har en sparat fläkt som skickar ut luften rakt ut från några av frånluftsdonen.

Jag själv tillhör de som inte förespråkar central rumsgivare i alla lägen. Framförallt inte med golvvärme i betong, så prova att testa med utegivarstyrning men så många som möjligt av de inviduella givarna skall vara fullt öppna. I typ sovrum kan du begränsa med de inviduella. Försök sedan få till en så bra kurva som möjligt.

För att ett framtida byte till en annan värmekälla skall bli så bra som möjligt är det viktigt att du har så bra grepp som möjligt om nuvarande systemet.

Ventilationen i huset är nog inställt efter byggnorm en gång när grejorna var nya och fräsha. Efter 10 år utan större omsorg så är nog luftflödet knappast högre. Så att börja sänka flödet och stänga/strypa ventiler är inget jag rekommenderar. Framförallt skall du passa dig för att dra igen tilluftsventilerna stryper du på ett ställe suger det in mer på ett annat och med donen stängda börjar det komma in kalluft på ställen det inte är tänkt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
480:n har nog inte kapacitet att sköta hela husets ventilation så du har en sparat fläkt som skickar ut luften rakt ut från några av frånluftsdonen.

Jag själv tillhör de som inte förespråkar central rumsgivare i alla lägen. Framförallt inte med golvvärme i betong, så prova att testa med utegivarstyrning men så många som möjligt av de inviduella givarna skall vara fullt öppna. I typ sovrum kan du begränsa med de inviduella. Försök sedan få till en så bra kurva som möjligt.

För att ett framtida byte till en annan värmekälla skall bli så bra som möjligt är det viktigt att du har så bra grepp som möjligt om nuvarande systemet.

Ventilationen i huset är nog inställt efter byggnorm en gång när grejorna var nya och fräsha. Efter 10 år utan större omsorg så är nog luftflödet knappast högre. Så att börja sänka flödet och stänga/strypa ventiler är inget jag rekommenderar. Framförallt skall du passa dig för att dra igen tilluftsventilerna stryper du på ett ställe suger det in mer på ett annat och med donen stängda börjar det komma in kalluft på ställen det inte är tänkt.

Det finns en stor portion logik i ditt resonemang. Ska kanske vara lite försiktig med att strypa ventilationen.

Fick en idé att temporärt stoppa fläkten helt pÃ¥ vinden och kolla med nÃ¥gon form av "telltail" (en tunn pappersremsa mot ventilen kanske) om alla frÃ¥nluftsutsug slutar suga eller om det bara är nÃ¥gra som stoppar. 

Till saken hör att våra grannar berättat att familjen som bodde i huset före oss (och byggde huset) tydligen hade nojja på att vädra. Flera fönster och ytterdörren stod öppna dygnet/året runt, även på vintern. 11 Freshventiler fullt öppna och fläkten på 3 av 5 motsäger väl inte detta. Även 45000kWh i elförbrukning tyder väl på att något avviker från det normala.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Tempmätare inköpt. En mycket exakt labbmätare med två prober.

Mätresultatet är dock något förbryllande.

Inluften till värmeväxlaren är drygt 22 grader. Frånluften är 0,6 grader VARMARE.

Har jag en inverterad värmeväxlare?

Inomhusluften värms av pannan och skickas ut i vinternatten. Inte konstigt att en elräkning på en bra bit över 20 000 kr damp ner i brevlådan idag för perioden 15 aug till 31 dec. Oj oj oj!
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Själva fläkten kyls ju av luftflödet så den värmer säkert luften en halv grad. Det låter som att det är dags att ringa nån service-kille?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Kanske lite väl "basic" ^-^ men när du mätte skillnaden på luften. Gick värmepumpen? Vad hade du för hetgastemp F7? Givarna skall ju vara inne i centrum av röret/slangen var de tillräckligt långt in?
Ned till 0gradigt kan du inte räkna med i ditt fall med det luftflödet du har men 10-15 grader låter rimligare.

Läste i en annan tråd om din 480. Isklumpen gömmer nog expansionsventilen, som med isklump omkring sig brukar kunna innebära gasbrist. Avfrostningen ligger alltid i när du startar upp maskinen efter att den varit strömlös (9-15 minuter ).
Så kontentan är nog att du inte har en värmepump som är för liten ;). Utan värmer huset med elpanna. :(
« Senast ändrad: 09 december 2008, 13:20:37 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Själva fläkten kyls ju av luftflödet så den värmer säkert luften en halv grad. Det låter som att det är dags att ringa nån service-kille?

Ja kan bara VVS-killen få ut fötter ur a-t så är ju tanken att han ska komma förbi någon dag och göre en liten service, men det verkar inte vara det lättast att få hit honom.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Kanske lite väl "basic" ^-^ men när du mätte skillnaden på luften. Gick värmepumpen? Vad hade du för hetgastemp F7? Givarna skall ju vara inne i centrum av röret/slangen var de tillräckligt långt in?
Ned till 0gradigt kan du inte räkna med i ditt fall med det luftflödet du har men 10-15 grader låter rimligare.

Läste i en annan tråd om din 480. Isklumpen gömmer nog expansionsventilen, som med isklump omkring sig brukar kunna innebära gasbrist. Avfrostningen ligger alltid i när du startar upp maskinen efter att den varit strömlös (9-15 minuter ).
Så kontentan är nog att du inte har en värmepump som är för liten ;). Utan värmer huset med elpanna. :(

Din första fråga: ja det vette f-n. Stängde i alla fal av elpatronen då jag mätte, kontrollampan för värmepumpen indikerade att pumpen gick och avfrostningslampan lyste inte - så svar ja med största sannorlikhet.

Om givarna: Ja ja måttade med givarkabeln och stack in den i det lilla hålet till vad jag bedömde vara mitten. Givarkabeln är ganska styv så jag bedömer att den var i mitten.

Gasbrist: Hmm gasbrist? Menar du att värmeväxlaren kan ha gasbrist? Det kan ju förklara saken. Hur kan jag kolla detta?

Jo värmepumpen är ju för liten och du har rätt i att jag i princip har en elpanna men NÅGOT bör den ju kunna bidra med!
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Det jag menar, är att om det är gasbrist så är det en elpnna du har. :(

Att konstatera om värmepumpen ger något, är att mäta tempskillnad på varma sidan om den värmer. Eller på kalla sidan om den tar ut någon värme (vilket din maskin inte verkar göra) eller koppla upp manometerställ och mäta gastryck och temperaturer lite mer seriöst.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!