Hej
Kära forumvänner. Har haft problem med att jag får gå och fylla på i radiatorslingan då och då. Nu har jag börjat titta på om det är expansionskärlet som bråkar.
Jag har ett Flexcon Expansionskärl på 25l med förtryck 0,5bar.
Eftar att jag hittat ett par trådar om att de kan tappa trycket kollade jag "bilventilen" i botten, och det var inget tryck alls. Vidare låter det "stumt" om jag knackar på det. Således tror jag att det är helt vattenfyllt.
Jag tänkte då att jag kunde fylla på med en cykelpump utan manometer, men blev osäker på hur jag kan kolla förtrycket?
Om jag tappar ut radiatorvatten via säkerhetsventilen, så att manometern som sitter direkt på expansionskärlet visar noll då kan jag ju inte bara pumpa till denna visar 0,5bar för manometern mäter väl trycket på vattensidan/ radiatorkretsen och inte på "luftsidan" i kärlet eller hur?
Å andra sidan tappar jag ju inte ut 25l som kärlet rymmer för att trycket skall bli noll så jag tänker att det bör gå i alla fall, dvs det är ingen risk att jag får för högt tryck i kärlet innan det syns på mätaren. Dvs innan jag "tryckt ut" de 25liter vatten som ligger i kärlet ut i radiatorkretsen bör trycket ha gått upp igen, eller hur?
Är det någon som har goda råd kopplat till detta?