0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 22 mars 2009, 07:50:01Citat från: Ridax skrivet 21 mars 2009, 22:50:09Verkar vara en väldigt kass router om du inte kan fixa fast IP till olika MAC-adresser via DHCP.Däremot måste jag (hur mycket det än bär emot) hålla med dig om att det är ett misstag att kräva att ingående trafik till Loggern skall vara öppen. Nu har jag ingen Logger 2020 själv, men jag inser inte varför detta skulle vara nödvändigt alls! Runt om i världen så kämpar man så mycket som möjligt med olika tekniker för att just slippa arbeta med en lösning som kräver inkommande kontakt-etablering på grund av att det dels är en säkerhetsrisk och dels är svårt att uppnå i många fall (antingen tekniskt eller rent kunskapsmässigt hos användaren). Dels är det problemet internt hos användaren, att man måste öppna portar och fasta IP-adresser på det lokala nätet, men sedan är det ett faktu att väldigt många användare har dynamisk publik IP och alltså måste registrera sig med en ddns eller liknande.Så processor-krävande är inte en pollning lite då och då, om man verkligen måste propagera information från WEB-tjänsten ned till Loggern och det går ju inte att komma ifrån att Loggerns huvudflöde måste vara starkt enkelriktat från Logger till WEB-tjänst. Vill man inte ha pollning, så är ju en annan väl etablerad teknik att hela tiden ha en session öppen med en blockad läsning i Loggern, så kan ju WEB-tjänsten initiera data-överföring precis när den vill, utan att kräva inkommande kontakt-etablering.Vad är det egentligen för information som sänds från WEB-tjänst till Logger? Namn på givare osv kan väl inte vara så akut att skicka ned att det inte skulle räcka med att synkronisera dessa vid nästa sync av data?Som sagt... håller sällan och ogärna med MGKea, men får väl göra ett undantag... Då utvecklingen fortfarande pågår vill vi som ni säkert förstår inte avslöja för mycket.Men låt mig säga så här:Om vi tänker oss att loggern skall kunna konfigureras från webtjänsten med avseende på larmnivåer och larmutgångar samt olika former av styrningar, kan det åstadkommas utan att man har ingående trafik?Rickard , det enkla sättet att möjliggöra konfigurering via webben är att ha en webserver i loggern.Användaren kan själv sedan bestämma hur tillgång till denna webserver skall ske , dvs endast från det lokala nätverket eller även från internet.Kör min logger på en liten netbook med WLAN osv ( som nu kan inhandlas för en 1000 lapp ) , kan själv bestämma exakt hur allt skall fungera . Antar att logger2020 använder linux ,synd att du har begränsat funktionaliteten...
Citat från: Ridax skrivet 21 mars 2009, 22:50:09Verkar vara en väldigt kass router om du inte kan fixa fast IP till olika MAC-adresser via DHCP.Däremot måste jag (hur mycket det än bär emot) hålla med dig om att det är ett misstag att kräva att ingående trafik till Loggern skall vara öppen. Nu har jag ingen Logger 2020 själv, men jag inser inte varför detta skulle vara nödvändigt alls! Runt om i världen så kämpar man så mycket som möjligt med olika tekniker för att just slippa arbeta med en lösning som kräver inkommande kontakt-etablering på grund av att det dels är en säkerhetsrisk och dels är svårt att uppnå i många fall (antingen tekniskt eller rent kunskapsmässigt hos användaren). Dels är det problemet internt hos användaren, att man måste öppna portar och fasta IP-adresser på det lokala nätet, men sedan är det ett faktu att väldigt många användare har dynamisk publik IP och alltså måste registrera sig med en ddns eller liknande.Så processor-krävande är inte en pollning lite då och då, om man verkligen måste propagera information från WEB-tjänsten ned till Loggern och det går ju inte att komma ifrån att Loggerns huvudflöde måste vara starkt enkelriktat från Logger till WEB-tjänst. Vill man inte ha pollning, så är ju en annan väl etablerad teknik att hela tiden ha en session öppen med en blockad läsning i Loggern, så kan ju WEB-tjänsten initiera data-överföring precis när den vill, utan att kräva inkommande kontakt-etablering.Vad är det egentligen för information som sänds från WEB-tjänst till Logger? Namn på givare osv kan väl inte vara så akut att skicka ned att det inte skulle räcka med att synkronisera dessa vid nästa sync av data?Som sagt... håller sällan och ogärna med MGKea, men får väl göra ett undantag... Då utvecklingen fortfarande pågår vill vi som ni säkert förstår inte avslöja för mycket.Men låt mig säga så här:Om vi tänker oss att loggern skall kunna konfigureras från webtjänsten med avseende på larmnivåer och larmutgångar samt olika former av styrningar, kan det åstadkommas utan att man har ingående trafik?
Verkar vara en väldigt kass router om du inte kan fixa fast IP till olika MAC-adresser via DHCP.Däremot måste jag (hur mycket det än bär emot) hålla med dig om att det är ett misstag att kräva att ingående trafik till Loggern skall vara öppen. Nu har jag ingen Logger 2020 själv, men jag inser inte varför detta skulle vara nödvändigt alls! Runt om i världen så kämpar man så mycket som möjligt med olika tekniker för att just slippa arbeta med en lösning som kräver inkommande kontakt-etablering på grund av att det dels är en säkerhetsrisk och dels är svårt att uppnå i många fall (antingen tekniskt eller rent kunskapsmässigt hos användaren). Dels är det problemet internt hos användaren, att man måste öppna portar och fasta IP-adresser på det lokala nätet, men sedan är det ett faktu att väldigt många användare har dynamisk publik IP och alltså måste registrera sig med en ddns eller liknande.Så processor-krävande är inte en pollning lite då och då, om man verkligen måste propagera information från WEB-tjänsten ned till Loggern och det går ju inte att komma ifrån att Loggerns huvudflöde måste vara starkt enkelriktat från Logger till WEB-tjänst. Vill man inte ha pollning, så är ju en annan väl etablerad teknik att hela tiden ha en session öppen med en blockad läsning i Loggern, så kan ju WEB-tjänsten initiera data-överföring precis när den vill, utan att kräva inkommande kontakt-etablering.Vad är det egentligen för information som sänds från WEB-tjänst till Logger? Namn på givare osv kan väl inte vara så akut att skicka ned att det inte skulle räcka med att synkronisera dessa vid nästa sync av data?Som sagt... håller sällan och ogärna med MGKea, men får väl göra ett undantag...
Rickard, det finns en mängd sätt att lösa det där på, på lite elegantare (och säkrare/tillförlitligare) sätt än vad jag har kunnat läsa mig till är implementerat i Logger 2020 för närvarande. Här är lite olika lösningar:A. Lokal WEB-server där all konfiguration sker, istället för den centrala e-logg-tjänsten. Precis så som routrar, skrivare och mycket annan utrustning på nätet konfigureras upp nuförtiden. Detta kräver ju inte att några portar öppnas upp, då konfigurationen sker på det lokala nätet. Behöver den centrala e-logg-tjänsten synkroniseras med Logger 2020 konfigurationen så är det ju lätt för Logger 2020 att kontakta e-logg-tjänsten direkt för att propagera upp konfigurationen.B. Logger 2020 hämtar hem aktuell konfiguration i samband med att den ändå tankar upp värden till e-logg-tjänsten.C. Logger 2020 pollar e-logg-tjänsten med jämna mellanrum för att kontrollera om konfigurationen har ändrats och behöver tankas ned.D. Push-teknik, t.ex. http server push. Logger 2020 etablerar en förbindelse med e-logg-tjänsten och väntar bara på att få data. När e-logg-tjänsten behöver skicka data, då t.ex. konfigurationen har ändrats, så skickar den bara data via den redan etablerade förbindelsen.E. UPnP, men det automatiserar väl egentligen bara öppnandet av portar.(MGKea, ja de som utvecklade GIF och hade patent på GIF-teknik var även med och bidrog till PNG, men det var många andra som bidrog till PNG också).
En logger baserad på denna lilla burk skulle nog vara högintressant .http://www.marvell.com/products/embedded_processors/kirkwood/plugcomputer.jspKostar $99 för tillfället men priset lär sjunka snabbt.
Citat från: Butcherswe skrivet 22 mars 2009, 07:36:52Hmmm om det är en linksys så kan du ta o blåsa i en annan firmware i den, sök på google på din maskin, finns massa linux firmware till dom (linux är default i linksys) så det finns riktigt fina saker till dom Här en länk http://openwrt.org/ kolla om din maskin stöds Mvh MagnusSom Cisco-Linksys Star Retailer så känner jag inte till att just det ADSL modem jag har "AM200" har linux grund.aha då förstår jag(inte router) men modem med inbyggd router...det är en annan femma, jag brukar avråda folk att köra sådana då det inte brukar finnas bra inställnings möjligheter på dom....ps linux är det nog i den
Hmmm om det är en linksys så kan du ta o blåsa i en annan firmware i den, sök på google på din maskin, finns massa linux firmware till dom (linux är default i linksys) så det finns riktigt fina saker till dom Här en länk http://openwrt.org/ kolla om din maskin stöds Mvh Magnus
Citat från: MGKea skrivet 22 mars 2009, 08:50:01Citat från: Butcherswe skrivet 22 mars 2009, 07:36:52Hmmm om det är en linksys så kan du ta o blåsa i en annan firmware i den, sök på google på din maskin, finns massa linux firmware till dom (linux är default i linksys) så det finns riktigt fina saker till dom Här en länk http://openwrt.org/ kolla om din maskin stöds Mvh MagnusSom Cisco-Linksys Star Retailer så känner jag inte till att just det ADSL modem jag har "AM200" har linux grund.aha då förstår jag(inte router) men modem med inbyggd router...det är en annan femma, jag brukar avråda folk att köra sådana då det inte brukar finnas bra inställnings möjligheter på dom....ps linux är det nog i den
Visst är logger2020 relativt billig , men jag ser inte att den har någon större utvecklingspotential.Jag använder min logger även för NAS & bittorrent fler möjliga samtidiga användningsområden finns...Synd bara att det inte finns någon linux driver till min Skype telefon ...
Citat från: Butcherswe skrivet 22 mars 2009, 11:24:29Citat från: MGKea skrivet 22 mars 2009, 08:50:01Citat från: Butcherswe skrivet 22 mars 2009, 07:36:52Hmmm om det är en linksys så kan du ta o blåsa i en annan firmware i den, sök på google på din maskin, finns massa linux firmware till dom (linux är default i linksys) så det finns riktigt fina saker till dom Här en länk http://openwrt.org/ kolla om din maskin stöds Mvh MagnusSom Cisco-Linksys Star Retailer så känner jag inte till att just det ADSL modem jag har "AM200" har linux grund.aha då förstår jag(inte router) men modem med inbyggd router...det är en annan femma, jag brukar avråda folk att köra sådana då det inte brukar finnas bra inställnings möjligheter på dom....ps linux är det nog i den Om tittar igenom SOHO-produkterna där det ingår en dhcp så är det inte vanligt med mac-ip låsning. Och det där med linux gäller inte alla linksys produkter.Sedan kall man nog veta att de flesta SOHO ADSL modem idag har en inbyggdrouter men ingen switch. Man kan nog inte avråda så där som du gör. Alla SOHO produkter är skit ur ett proffs synvinkel.