0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt som det går ström igenom påverkas av krafter från strömmen och rör sig i takt med frekvenssvängningarna. Större strömmar ger större krafter. Ett brum på 50 Hz brukar ibland kunna höras och beror oftast på att en komponent ligger an mot t ex skåphöljet eller annan komponent.Men sitter komponeneter och kablar bara fast och det inte är pga överslag eller krypströmmar är det ofarligt. Däremot kan brum från t ex kontaktorer eller andra komponenter vara ganska irriterande och svårt att göra något åt om det inte räcker med att knacka lite försiktigt på eller rucka lite på det som låter.Sitter trafon till spottarna i skåpet?
Skulle tro att det är pga den ökade strömmen genom säkringen då ni tänder spottarna som får mekanismen i den att surra av någon anledning. Är nog mest irriterande för era öron än att det skulle vara farligt elektriskt. Ha era fönsterlampor och TVn på i lugn och ro.Det kan vara så att det istället är installationen av spottarna som ska ses över så att det inte hänt något med dem. Men det troligaste utlösande för att säkringen gick var att ni hade lampor, luft/luftvärmepump och dammsugare på samma säkring.Luft/luften ska ha en egen säkring tycker jag.
Citat från: Lelle skrivet 26 november 2008, 21:49:54Skulle tro att det är pga den ökade strömmen genom säkringen då ni tänder spottarna som får mekanismen i den att surra av någon anledning. Är nog mest irriterande för era öron än att det skulle vara farligt elektriskt. Ha era fönsterlampor och TVn på i lugn och ro.Det kan vara så att det istället är installationen av spottarna som ska ses över så att det inte hänt något med dem. Men det troligaste utlösande för att säkringen gick var att ni hade lampor, luft/luftvärmepump och dammsugare på samma säkring.Luft/luften ska ha en egen säkring tycker jag.Som återkoppling kan jag meddela att elektrikern som var hemma bytte ut automatsäkringen eftersom han tyckte att det var fjädern i säkringen som på ngt sätt vibrerade när krämen ökade. Vi satte även L/L på annan slinga.Så Lelles analys verkar stämt till fullo....