Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ställdon vs rumsgivare?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ställdon vs rumsgivare? (läst 2624 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
e98jole
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
e98jole
Ställdon vs rumsgivare?
«
skrivet:
23 november 2008, 09:35:28 »
Citera
Hej,
Först lite förutsättningar:
Huset: 150kvm, byggt -03, öppen planlösning, kök+vardagsrum ca 70 kvm, ryggåstak ca 3,60 till tak, rumstermostater, golvvärme i hela huset, termostater i alla rum, Nibe Fighter 360p + en kompletterande varmvattenberedare och en kamin. 3 personer i huset.
Har haft lite problem med ställdonen som styr flödet ut i värmegolvslingorna så i våras tog jag av alla för de var inte tillförlitliga.. Nu kör jag alltså fullt ös ut på alla slingorna i huset. Har nu fått nya ställdon.
Ska jag sätta på ställdonen och styra varje rum eller styra framledningsempen direkt på pannan som vissa rekommederar?
En aspekt i det hela är kaminen som jag eldar i ca varannan dag på vintern och då behöver jag antingen ha en rumsgivare som sänker framledningstempen eller köra via rumsgivare/ställdon?
Vad rekommenderar ni?
Mvh,
Jonas
Loggat
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3
Prosit
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 77
Karma +0/-0
Prosit
SV: Ställdon vs rumsgivare?
«
Svar #1 skrivet:
02 mars 2009, 16:28:57 »
Citera
Jag är i färd med att lägga in golvvärme i hela huset och ställer mig egentligen samma fråga. alltså "central regelering av värmepumpen (då helst via rumsgivare) eller individuell styrning av varje rum/slinga (då ocks[ helst med rumsgivare, i alla fall i sovrum etc).
I mitt fall är det i och för sig inte frånlufts-vp utan en Daikin Altherma luft/vatten.
Loggat
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W
(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30691
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
02 mars 2009, 18:37:42 »
Citera
Kan man klara sig utan termostater är det nog bästa sättet.
Nibe 360 shuntar ut värmen så det är inte katastrof att ha rumstermostater men 360:n går snålast om den själv får reglera värmen.
Daikin Altherma är ju en inverter och bör då kunna reglera uteffekten om termostaterna stryper men jag tror samma sak där, det är optimalast om VP:n får styra värmen själv.
«
Senast ändrad: 02 mars 2009, 18:41:00 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
hakan_w
www.walltorp.net
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 153
Karma +0/-0
hakan_w
«
Svar #3 skrivet:
05 mars 2009, 20:22:14 »
Citera
Hej,
Lånar denna tråd lite. Varför går 360:n snålast utan rumstermostater?
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Loggat
www.walltorp.net
Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på
www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30691
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
05 mars 2009, 20:32:21 »
Citera
Styr man på termostater så finns risken att man har för hög kurva och när framledningstemp övergår vad kompessorn klarar blir FLVP:en en "ren" elpanna, bättre att en lägre framledningstemp för att undvika detta.
Och om flera termostater stänger när det blir varmt inne och sen öppnar samtidigt när det blir kyligare så "chockas" FLVP:en med mycket avkylt radiatorvatten att elpatron kan triggas igång trots att kompressorn kanske klarat värmen om shunten fått reglera själv.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
hakan_w
www.walltorp.net
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 153
Karma +0/-0
hakan_w
«
Svar #5 skrivet:
06 mars 2009, 07:33:12 »
Citera
Hej,
Tack för ett bra svar! Jag har termostater och golvvärme men har funderat på om det verkligen är bra att golvet "kyls av" när jag eldar i braskaminen och termostaterna stängt av golvvärmen. Får nog experimentera lite med det där och se vad som är bäst.
Mvh Håkan
www.walltorp.net
Loggat
www.walltorp.net
Bildblogg på mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på
www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ställdon vs rumsgivare?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1679
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
latourx
T Ramsmark
macman
jehu
tyke
Rickard
gotis
purjo__
d98josu
optimeraren
Jdaniels
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info