Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ljud vid avfrostning, fläkthastighet vid auto samt ljud från rör  (läst 3415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El Petter

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Nocria 14, 250 kvm tungt hus i Mälardalsregionen
Hej!

Är en ny ägare av en Nocria 14 som faktiskt värmer över förväntan i mina 250 kvm. Har dock några frågor:

1. När den avfrostar låter det mycket i inomhusenheten (som om det skulle regna ute, typ ett skyfall). Är detta normalt?
2. När jag ställer fläkthastigheten till "auto" så går den aldrig lägre än till hastighet 2. Eldar jag här hemma stänger den av sig men hoppar över fläkthastighet 1, samma sak händer om jag sänker temperaturen på fjärrkontrollen. Ska auto aldrig använda hastighet 1?
3. Det kommer ett högfrekvent ljud från rören, nästan lika högt som en tv eller annan elektronisk utrutning kan pipa ibland. Är detta vanligt? Vi har utomhusenheten på mjuka bussningar, köpta från denna plats.

Kanske dumma frågor men jag har letat och inte hittat några svar på detta forum eller andra. Tack på förhand.

mvh

Petter
« Senast ändrad: 17 november 2008, 23:12:09 av El Petter »

Utloggad Mrmuppen

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 88
Har en med..

1. Så låter min med, men det låter som strömmande gas, inget som stör mig

2. Kör för visso inte min på auto utan har ställt maxhastighet på 3 men den verkar inte ha gått upp på 3 ännu hos mig, så vitt jag har hört så har den bara gått till läge 1 eller 2 och det har fungerat mycket bra ändå, testa att ställ pumpen på tex 3 och slå av auto så använder den nog läge 1 mer?

3. Det har jag däremot aldrig hört, min är knäpptyst i övrigt!
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-år -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad El Petter

• Nybörjare
  • *
1. Ljudet påminner nog om strömmande gas och snabb är avfrostningen, så OK.

2. Sätter jag fläkthastigheten på 3 går den på 3, den går aldrig ned till 1 eller 2. Slår jag över till auto går den ned till 2 förutom efter avfrostning då läge 4 infinner sig en kortare tid.

3. Mina rör går i en kanal (ca. 5 meter) på vägg, hör inte ljudet så mycket från själva inomhusenheten. Ljudet är nog från kompressorn för jag märker att det varierar i frekvens när kompressorn ändrar varvtal. Känns inte helt OK.

Fråga 2 och 3 skulle jag vilja få flera kommentarer till.

Utloggad Mrmuppen

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 88
Man kan ju fundera på hur sånna ljud kan uppstå... är rören dragna för tajt runt krökar/hörn/böjar kanske? har det blivit något veck på rören kanske som skapar ljudet?

Jag har gått och lyssnat lite på min utedel som sitter monterad på väggen utanför badrummet, ute hörs den ju naturligtvis men inne i badrummet är det tyst, nu har jag just där kombinationen tegel/reglar/dubbelgips och kakel på insidan så förutsättningarna kanske är olika! för att jag ska höra den inne i badrummet så måste det vara ett gäng med minusgrader så att den jobbar lite hårdare och så måste man stå och lyssna ordentligt!

Jag ska dubbelkolla inställningarna på min fjärr, man petar ju aldrig på den så jag kan minnas fel på alla inställningar!
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-år -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad El Petter

• Nybörjare
  • *
Ett förtydligande:
Ljudet jag hör är alltså inte från utomhusenheten genom väggen. Utan ljudet, det högfrekventa som verkar variera i frekvens beroende på arbetsbelastnig på kompressorn, genereras från rören som är dragna inomhus ca. 5 meter i ett trapphus och in i bostaden.

Utloggad Gamblern

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 338
Jag har två st Nocrior och de låter inte mer än man kan sova bra om natten. Den ena är i mitten av övre plan vid entren i jämnhöjd med början på trapphuset alldeles intill vardagsrumsväggen, trapphuset som går till källarplan, och befinner sig ca 5 m från våra tre sovrum (på höger sida)och den andra är i källarplan under vardagsrummet på kortsidan.

Jag tror att det är lite av en vanesak, när den maxar -så liter den ,men inte mer än att man kan sova med den ca 5-7 m från sovrummen. (ca 5m diagonal åt höger till första sovrummet)

Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?